Yhteistyön laatu palveluntuottajien kokemana suhteessa työeläkeyhtiöön
Mattila, Katri (2011)
Mattila, Katri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269888
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää palveluntuottajien näkemyksiä yhteistyöstä yhden suomalaisen työeläkeyhtiön ja sen kuntoutusasiantuntijoiden kanssa. Aiheen työhöni sain eräältä suomalaiselta työeläkeyhtiöltä (jatkossa Työeläkeyhtiö x), joka halusi tutkia omien yhteistyökäytäntöjensä laatua suhteessa palveluntuottajiin. Työ-hön laadittua kyselymenetelmää on tarkoitus käyttää jatkossa Työeläkeyhtiö x:ssä vuosittaiseen laaduntarkkailuun ja laadun parantamiseen.
Tutkimus tehtiin sähköpostikyselynä käyttäen Webropol-ohjelmaa. Kyselyssä tutkit-tiin 40:een eri kuntoutusprosessiin liittyvän yhteistyön sujumista palveluntuottajien näkemyksen mukaan. Kysely sisälsi kuusi monivalintatehtävää ja kaksi avointa ky-symystä. Kysely lähetettiin satunnaisotannalla valikoituneille palveluntuottajille, ja kyselyyn vastaaminen tapahtui anonyymisti. Vastauksia käsiteltiin keskiarvoina Webropol- ja Excell- ohjelmien avulla, ja niistä huomioitiin kohdat, joihin Työeläke-yhtiö x sai keskimäärin parasta/huonointa palautetta.
Vastausprosentti kyselyyn oli 75%. Eniten huonoa palautetta Työeläkeyhtiö x sai kuntoutuksen yhteishenkilöiden tavoitettavuudesta sekä kuntoutuksen toimeksianto-jen selkeydestä. Parasta palautetta Työeläkeyhtiö x sai joustavuudesta kuntoutusrat-kaisujen tekemisessä.
Tulosten perusteella voidaan tehdä muutamia johtopäätöksiä. Työeläkeyhtiö x:n yh-teistyö suhteessa kuntoutuspalveluiden tuottajiin on kokonaisuutena arvioituna hyvin toimivaa. Eniten yhteistyötä hiertäviä asioita ovat vaikeudet yhteydenpidossa työelä-keyhtiön kuntoutusasiantuntijoiden kanssa sekä epäselvyydet kuntoutuksen toimek-siannoissa. Kuntoutusprosessien pitkittyminen tai katkeaminen johtuu palveluntuot-tajien näkemyksen mukaan useimmiten tekijöistä, joihin työeläkeyhtiö ei voi vaikut-taa.
Tutkimus tehtiin sähköpostikyselynä käyttäen Webropol-ohjelmaa. Kyselyssä tutkit-tiin 40:een eri kuntoutusprosessiin liittyvän yhteistyön sujumista palveluntuottajien näkemyksen mukaan. Kysely sisälsi kuusi monivalintatehtävää ja kaksi avointa ky-symystä. Kysely lähetettiin satunnaisotannalla valikoituneille palveluntuottajille, ja kyselyyn vastaaminen tapahtui anonyymisti. Vastauksia käsiteltiin keskiarvoina Webropol- ja Excell- ohjelmien avulla, ja niistä huomioitiin kohdat, joihin Työeläke-yhtiö x sai keskimäärin parasta/huonointa palautetta.
Vastausprosentti kyselyyn oli 75%. Eniten huonoa palautetta Työeläkeyhtiö x sai kuntoutuksen yhteishenkilöiden tavoitettavuudesta sekä kuntoutuksen toimeksianto-jen selkeydestä. Parasta palautetta Työeläkeyhtiö x sai joustavuudesta kuntoutusrat-kaisujen tekemisessä.
Tulosten perusteella voidaan tehdä muutamia johtopäätöksiä. Työeläkeyhtiö x:n yh-teistyö suhteessa kuntoutuspalveluiden tuottajiin on kokonaisuutena arvioituna hyvin toimivaa. Eniten yhteistyötä hiertäviä asioita ovat vaikeudet yhteydenpidossa työelä-keyhtiön kuntoutusasiantuntijoiden kanssa sekä epäselvyydet kuntoutuksen toimek-siannoissa. Kuntoutusprosessien pitkittyminen tai katkeaminen johtuu palveluntuot-tajien näkemyksen mukaan useimmiten tekijöistä, joihin työeläkeyhtiö ei voi vaikut-taa.