Kuoroäänitetuotannon ryhmädynamiikka äänittäjän näkökulmasta
Rönkkö, Tomi (2011)
Rönkkö, Tomi
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710005
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee äänittäjän toimintaa kuoroäänitetuotannossa ryhmädynamiikan näkökulmasta. Työn tarkoituksena on koota yhteen alan ammattilaisten tietämystä kuoroäänittämisestä sekä tutkia heidän työtapojaan. Aineistoa tästä asiasta ei ole ollut juurikaan saatavilla, asiaa on lähestytty aiemmin lähinnä artistin näkökulmasta.
Toiminnallisessa osiossa nauhoitettiin Rantakylän seurakunnan sekakuoron Arepan sekä lapsikuoro Triolin yhteistuotanto ”Valon säteitä” -äänite. Raportissa syvennytään äänittäjän työskentelyyn tuotannossa kronologisesti esituotannosta aina valmiiseen julkaistavaan tuotteeseen. Tekniikkaa käsitellään lähinnä silloin, kun sillä on jonkinasteista vaikutusta ihmisten käyttäytymiseen, kuten mikrofonien läsnäolon vaikutus laulajiin. Raportissa käsitellään myös kuorojohtajan ja äänittäjän keskusteluja teknologian mahdollisuuksista ja ongelmista sekä tarkastellaan heidän valintojensa vaikutuksia äänitteen tuotantoprosessiin ja sen onnistumiseen.
Raportissa verrataan omia hyväksi havaittuja toimintamalleja muiden äänittäjien haastatteluista saatuihin näkemyksiin. Myös tuotannon muiden henkilöiden käsityksiä äänittäjän tehtävistä verrataan äänittäjien omiin näkemyksiin.
Raportti toimii eräänlaisena äänittäjän oppaana harrastelijakuorojen äänitetuotantoihin. Käsitellyt asiat helpottavat merkittävästi varsinkin aloittelevan äänittäjän työskentelyä. Raportti tarkastelee kattavasti koko kuoroääniteprosessia ja on myös sovellettavissa muihin äänitetuotantoihin.
Toiminnallisessa osiossa nauhoitettiin Rantakylän seurakunnan sekakuoron Arepan sekä lapsikuoro Triolin yhteistuotanto ”Valon säteitä” -äänite. Raportissa syvennytään äänittäjän työskentelyyn tuotannossa kronologisesti esituotannosta aina valmiiseen julkaistavaan tuotteeseen. Tekniikkaa käsitellään lähinnä silloin, kun sillä on jonkinasteista vaikutusta ihmisten käyttäytymiseen, kuten mikrofonien läsnäolon vaikutus laulajiin. Raportissa käsitellään myös kuorojohtajan ja äänittäjän keskusteluja teknologian mahdollisuuksista ja ongelmista sekä tarkastellaan heidän valintojensa vaikutuksia äänitteen tuotantoprosessiin ja sen onnistumiseen.
Raportissa verrataan omia hyväksi havaittuja toimintamalleja muiden äänittäjien haastatteluista saatuihin näkemyksiin. Myös tuotannon muiden henkilöiden käsityksiä äänittäjän tehtävistä verrataan äänittäjien omiin näkemyksiin.
Raportti toimii eräänlaisena äänittäjän oppaana harrastelijakuorojen äänitetuotantoihin. Käsitellyt asiat helpottavat merkittävästi varsinkin aloittelevan äänittäjän työskentelyä. Raportti tarkastelee kattavasti koko kuoroääniteprosessia ja on myös sovellettavissa muihin äänitetuotantoihin.