Turvallisuusasiakirja Luonnollisesti Oulujärvi Ky:n melontatuotteeseen
Rissanen, Lasse (2011)
Rissanen, Lasse
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710042
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyönäni Luonnollisesti Oulujärvi Ky:lle melontatuotteen turvallisuusasiakirjan, jota yritys hyödyntää käytännön toiminnassaan melontaretkillä. Turvallisuusasiakirjan päätarkoituksena on parantaa yrityksen melontatuotteen turvallisuutta ja olla toimiva apuväline onnettomuuksien ehkäisyssä. Asiakirjan tarkoitus on myös olla turvallisen toiminnan takeena onnettomuustilanteissa ja auttaa melontaretken toteutuksen aikana mahdollisesti tapahtuvista onnettomuustilanteista selviytymisessä minimaalisin vahingoin.
Olin kiinnostunut turvallisuusasiakirjan laatimisesta, koska minulla on hieman kokemusta melomisesta kolmen kuukauden Kanadan työharjoitteluni johdosta. Kiinnitin työharjoitteluni aikana huomiota melomisen turvalli-suustekijöihin. Pääsyy asiakirjan laatimiseen oli kuitenkin se, että Luonnollisesti Oulujärvi KY:llä ei ollut aiempaa turvallisuusasiakirjaa tutkimaani melontatuotetta varten. Tämä vuoksi asiakirjan laatiminen oli todella tarpeellista yrityksen kannalta.
Tutkimuksen käsiteosiossa syvennytään turvallisuuteen liittyviin käsitteisiin ja kolmannessa luvussa, melon-tareitin kuvauksessa paneudutaan melontareitin havainnollistamiseen ja työni tarkempaan kuvaamiseen. Projektin toteutusosiossa syvennytään turvallisuusasiakirjan sisältöön, sekä kuvaillaan laatimani asiakirjan sisältöä. Itse turvallisuusasiakirja sisältöineen on esitetty liitteissä. Turvallisuusasiakirjan käytettävyys-luvussa keskitytään pohtimaan turvallisuusasiakirjan tarkoitusta ja asiakirjan käytännön toimivuutta. Pohdinnassa mietitään sitä, kuinka hyvin projekti on vastannut tavoitteitaan ja miten se on onnistunut kokonaisuudessaan. Pohdinta-luvussa otetaan myös kantaa turvallisuuden merkitykseen melonnassa.
Projektion toteutettu pääasiassa itsenäisenä työskentelynä eli tuottamalla teoriatiedon pohjalta käsite- ja tietopohjaa työtä varten ja siitä etenemällä varsinaisen turvallisuusasiakirjan laadintaan. Toteutusvaiheessa on hyödynnetty erityisesti melontareitin kuvaavia karttatietoja, toimeksiantajan tarkentavaa tietoa melontareitistä ja syventävää tietopohjaa tutkimukselle. Olen myös käynyt katsomassa melontareitin kolme evakuointipaikkaa ja osan rantautumispaikoista konkreettisesti paikan päällä ja tehnyt kuvaavia muistiinpanoja evakuointipaikoista, sekä rantautumispaikoista.
Olin kiinnostunut turvallisuusasiakirjan laatimisesta, koska minulla on hieman kokemusta melomisesta kolmen kuukauden Kanadan työharjoitteluni johdosta. Kiinnitin työharjoitteluni aikana huomiota melomisen turvalli-suustekijöihin. Pääsyy asiakirjan laatimiseen oli kuitenkin se, että Luonnollisesti Oulujärvi KY:llä ei ollut aiempaa turvallisuusasiakirjaa tutkimaani melontatuotetta varten. Tämä vuoksi asiakirjan laatiminen oli todella tarpeellista yrityksen kannalta.
Tutkimuksen käsiteosiossa syvennytään turvallisuuteen liittyviin käsitteisiin ja kolmannessa luvussa, melon-tareitin kuvauksessa paneudutaan melontareitin havainnollistamiseen ja työni tarkempaan kuvaamiseen. Projektin toteutusosiossa syvennytään turvallisuusasiakirjan sisältöön, sekä kuvaillaan laatimani asiakirjan sisältöä. Itse turvallisuusasiakirja sisältöineen on esitetty liitteissä. Turvallisuusasiakirjan käytettävyys-luvussa keskitytään pohtimaan turvallisuusasiakirjan tarkoitusta ja asiakirjan käytännön toimivuutta. Pohdinnassa mietitään sitä, kuinka hyvin projekti on vastannut tavoitteitaan ja miten se on onnistunut kokonaisuudessaan. Pohdinta-luvussa otetaan myös kantaa turvallisuuden merkitykseen melonnassa.
Projektion toteutettu pääasiassa itsenäisenä työskentelynä eli tuottamalla teoriatiedon pohjalta käsite- ja tietopohjaa työtä varten ja siitä etenemällä varsinaisen turvallisuusasiakirjan laadintaan. Toteutusvaiheessa on hyödynnetty erityisesti melontareitin kuvaavia karttatietoja, toimeksiantajan tarkentavaa tietoa melontareitistä ja syventävää tietopohjaa tutkimukselle. Olen myös käynyt katsomassa melontareitin kolme evakuointipaikkaa ja osan rantautumispaikoista konkreettisesti paikan päällä ja tehnyt kuvaavia muistiinpanoja evakuointipaikoista, sekä rantautumispaikoista.