SINÄ SE AINA JAKSAT OLLA NIIN YSTÄVÄLLINEN JA AUTTAA MEITÄ, JOTKA EIVÄT ITSE SIIHEN PYSTY : työilmapiirin näyttäytyminen laadukkaan hoitotyön toteutuksessa hoitajien kokemana
Lappalainen, Nellimaija; Härkki, Minna (2011)
Lappalainen, Nellimaija
Härkki, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295269
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Härkki, Minna & Lappalainen, Nellimaija. Sinä se aina jaksat olla niin ystävällinen ja auttaa meitä, jotka eivät itse siihen pysty : työilmapiirin näyttäytyminen laadukkaan hoitotyön toteutuksessa hoitajien kokemana. Helsinki, kevät 2011, 89 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata hoitajien kokemuksia siitä, kuinka työilmapiirin eri osa-alueet näyttäytyvät heidän työyhteisössään sekä laadukkaan hoitotyön toteutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa ajankohtaista tietoa työilmapiirin osa-alueiden näyttäytymisestä työyhteisössä sekä laadukkaan hoitotyön toteutuksessa.
Tämän laadullisin menetelmin toteutetun opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää vanhainkodissa työskentelevää hoitajaa. Kyseisten teemahaastatteluiden runko pohjautui Litwin & Stringerin (1968) ja Newmanin (1977) teorioihin työilmapiirin osa-alueista: 1. työn sisällön kokeminen ja siihen vaikuttaminen, 2. työtoveruus ja sosiaaliset suhteet, 3. johtaminen sekä 4. palkitseminen. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen aineisto analysoitiin sisällön analyysimenetelmään käyttäen. Aineistosta etsittiin kuhunkin työilmapiirin osa-alueeseen sopivia alkuperäisilmaisuja. Alkuperäisilmaisut pelkistettiin ja niistä etsittiin yhteneviä alakategorioita. Löydetyistä alakategorioista muodostettiin lopulta yläkategorioita.
Opinnäytetyömme tulosten mukaan hoitotyö koettiin hoitajien keskuudessa erityisen mieleiseksi. Työn sisältöön vaikuttaminen koettiin haasteelliseksi. Työn henkisen ja fyysisen kuormittavuuden sekä ajan puutteen koettiin heikentävän laadukkaan hoitotyön toteutusta. Sosiaaliset suhteet osoittautuivat työyhteisössä pääosin toimiviksi. Avoimuus työntekijöiden kesken koettiin osittain puutteelliseksi, minkä nähtiin heikentävän laadukkaan hoitotyön toteutusta. Esimiehen vuorovaikutustaidot koettiin heikoiksi. Laadukkaan hoitotyön toteutuksen kannalta estäväksi tekijäksi nousi esimiehen etäisyys käytännön hoitotyöstä. Vanhainkodin asukkailta saatava suora palaute koettiin merkityksellisimmäksi. Toteutettavan hoitotyön laadun kehittämiseksi työyhteisössä kaivattiin enemmän kriittistä palautetta.
Hoitajien hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että he voivat toteuttaa hoitotyötä laadukkaasti. Laadukkaan hoitotyön toteuttamisen edistämiseksi henkilöstöresurssien tulee olla tarpeenmukaiset ja työyhteisön ilmapiirin avoin. Lisäksi hoitajien mielipiteet tulee huomioida työn sisältöä suunniteltaessa. Hoidon laadun toteuttamisen mahdollistamiseksi esimiehen tulee ylläpitää käytännön hoitotyön tietotaitojaan. Työyhteisön kehittymisen kannalta hänen tulee olla avoin ja helposti lähestyttävä. Positiivisen palautteen saaminen vahvistaa hoitajien hyvinvointia työyhteisössä. Kriittisen palautteen jakaminen työyhteisössä on puolestaan edellytys laadukkaan hoitotyön toteutukselle.
Asiasanat: työyhteisöt, työilmapiiri, hoitotyö, laatu,
työtoveruus, sosiaaliset suhteet, johtaminen, työn sisältö, palkitseminen, terveydenhuoltohenkilöstö
Härkki, Minna & Lappalainen, Nellimaija. Sinä se aina jaksat olla niin ystävällinen ja auttaa meitä, jotka eivät itse siihen pysty : työilmapiirin näyttäytyminen laadukkaan hoitotyön toteutuksessa hoitajien kokemana. Helsinki, kevät 2011, 89 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata hoitajien kokemuksia siitä, kuinka työilmapiirin eri osa-alueet näyttäytyvät heidän työyhteisössään sekä laadukkaan hoitotyön toteutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa ajankohtaista tietoa työilmapiirin osa-alueiden näyttäytymisestä työyhteisössä sekä laadukkaan hoitotyön toteutuksessa.
Tämän laadullisin menetelmin toteutetun opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää vanhainkodissa työskentelevää hoitajaa. Kyseisten teemahaastatteluiden runko pohjautui Litwin & Stringerin (1968) ja Newmanin (1977) teorioihin työilmapiirin osa-alueista: 1. työn sisällön kokeminen ja siihen vaikuttaminen, 2. työtoveruus ja sosiaaliset suhteet, 3. johtaminen sekä 4. palkitseminen. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen aineisto analysoitiin sisällön analyysimenetelmään käyttäen. Aineistosta etsittiin kuhunkin työilmapiirin osa-alueeseen sopivia alkuperäisilmaisuja. Alkuperäisilmaisut pelkistettiin ja niistä etsittiin yhteneviä alakategorioita. Löydetyistä alakategorioista muodostettiin lopulta yläkategorioita.
Opinnäytetyömme tulosten mukaan hoitotyö koettiin hoitajien keskuudessa erityisen mieleiseksi. Työn sisältöön vaikuttaminen koettiin haasteelliseksi. Työn henkisen ja fyysisen kuormittavuuden sekä ajan puutteen koettiin heikentävän laadukkaan hoitotyön toteutusta. Sosiaaliset suhteet osoittautuivat työyhteisössä pääosin toimiviksi. Avoimuus työntekijöiden kesken koettiin osittain puutteelliseksi, minkä nähtiin heikentävän laadukkaan hoitotyön toteutusta. Esimiehen vuorovaikutustaidot koettiin heikoiksi. Laadukkaan hoitotyön toteutuksen kannalta estäväksi tekijäksi nousi esimiehen etäisyys käytännön hoitotyöstä. Vanhainkodin asukkailta saatava suora palaute koettiin merkityksellisimmäksi. Toteutettavan hoitotyön laadun kehittämiseksi työyhteisössä kaivattiin enemmän kriittistä palautetta.
Hoitajien hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että he voivat toteuttaa hoitotyötä laadukkaasti. Laadukkaan hoitotyön toteuttamisen edistämiseksi henkilöstöresurssien tulee olla tarpeenmukaiset ja työyhteisön ilmapiirin avoin. Lisäksi hoitajien mielipiteet tulee huomioida työn sisältöä suunniteltaessa. Hoidon laadun toteuttamisen mahdollistamiseksi esimiehen tulee ylläpitää käytännön hoitotyön tietotaitojaan. Työyhteisön kehittymisen kannalta hänen tulee olla avoin ja helposti lähestyttävä. Positiivisen palautteen saaminen vahvistaa hoitajien hyvinvointia työyhteisössä. Kriittisen palautteen jakaminen työyhteisössä on puolestaan edellytys laadukkaan hoitotyön toteutukselle.
Asiasanat: työyhteisöt, työilmapiiri, hoitotyö, laatu,
työtoveruus, sosiaaliset suhteet, johtaminen, työn sisältö, palkitseminen, terveydenhuoltohenkilöstö