Leveän sivuauran pintapaineen pienentäminen
Jauhiainen, Eerik (2011)
Jauhiainen, Eerik
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052910161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052910161
Tiivistelmä
Leveiden sivuaurojen tuomat hyödyt ovat tehneet talvihoidosta taloudellisesti kannattavampia, koska yhdellä leveällä aurausyksiköllä voidaan korvata kaksi aurayksikköä. Leveän sivuauran pintapaineen pienennyksen testikokeiluissa selvitettiin sivuauran kevennyksen tuomia hyötyjä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kevennyksen vaikutukset leveän sivuauran tuomaan polttoainekulutukseen, kahden eri kevennysmenetelmän vertailu sekä kevennyksen vaikutukset sivuauran käyttäytymiseen.
Helmi- huhtikuun aikana 2011 testattiin Joroisten alueurakassa leveän sivuauran pintapaineen pienennystä kahdella eri kevennysmenetelmällä. Käytössä oli Destia Oy:n kuorma-auto, joka soveltuu moottoriteiden ja ohitusteiden auraukseen. Aurausyksikkö oli varustettu leveällä sivuauralla ja kääntöauralla. Testituloksia leveän sivuauran pintapaineen pienennyksestä saatiin kuljettajan täyttämästä ajopäiväkirjasta sekä kahden eri testipäivän muistiinpanoista. Kevennetyn sivuauran käyttäytymisestä aurattaessa saatiin tietoa kuljettajalta.
Leveän sivuauran kevennyksen kokeilut onnistuivat osaltaan. Tukipyöräkevennin oli viallinen, joten ainoat mittaustulokset saatiin jalaskeventimellä. Tulokset jalaskeventimen osalta olivat positiiviset ja niistä on tulevaisuudessa hyötyä Destia Oy:lle sivuauran jatkokehityksessä.
Helmi- huhtikuun aikana 2011 testattiin Joroisten alueurakassa leveän sivuauran pintapaineen pienennystä kahdella eri kevennysmenetelmällä. Käytössä oli Destia Oy:n kuorma-auto, joka soveltuu moottoriteiden ja ohitusteiden auraukseen. Aurausyksikkö oli varustettu leveällä sivuauralla ja kääntöauralla. Testituloksia leveän sivuauran pintapaineen pienennyksestä saatiin kuljettajan täyttämästä ajopäiväkirjasta sekä kahden eri testipäivän muistiinpanoista. Kevennetyn sivuauran käyttäytymisestä aurattaessa saatiin tietoa kuljettajalta.
Leveän sivuauran kevennyksen kokeilut onnistuivat osaltaan. Tukipyöräkevennin oli viallinen, joten ainoat mittaustulokset saatiin jalaskeventimellä. Tulokset jalaskeventimen osalta olivat positiiviset ja niistä on tulevaisuudessa hyötyä Destia Oy:lle sivuauran jatkokehityksessä.