Introducing the Finnish Practice of Radiography to Exchange Students - Verkkokurssi radiografiatyön suomalaisista käytänteistä, lainsäädännöstä ja eettisistä ohjeista vaihto-opiskelijoille
Tiiva, Hanna-Leena; Kujasalo, Katja (2011)
Tiiva, Hanna-Leena
Kujasalo, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052810130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052810130
Tiivistelmä
Röntgenhoitajakoulutus on Euroopan sisällä tasoltaan, sisällöltään ja laajuudeltaan vaihtelevaa. Tästä syystä radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmaan saapuvat vaihto-opiskelijat on hyvä perehdyttää radiografiatyön suomalaisiin käytänteisiin, lainsäädäntöön ja eettisiin ohjeisiin ennen ammattitaitoa edistävän harjoittelujakson alkamista. Ennen kansainvälistä harjoittelua tapahtuva valmennus antaa vaihto-opiskelijoille valmiuksia kohdata vieraan kulttuurin olosuhteita. Vaihto-opiskelijat eivät usein koe saavansa tarpeeksi tietoa etukäteen ennen kansainväliselle ammattitaitoa edistävälle harjoittelujaksolle lähtemistä. Verkossa tapahtuva valmennus ennen harjoittelujakson alkamista koetaan hyväksi vaihtoehdoksi saapuville vaihto-opiskelijoille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyönä tuotettiin radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmaan saapuville vaihto-opiskelijoille suunnattu englanninkielinen verkkokurssi Moodle-verkko-oppimisympäristöön. Verkkokurssin tavoitteena on antaa vaihto-opiskelijoille informatiivista ja helposti ymmärrettävää oppimateriaalia itsenäiseen opiskeluun. Verkkokurssin materiaaliin tutustuminen helpottaa opiskelijoiden sopeutumista Suomessa tapahtuvaan ammattitaitoa edistävään harjoitteluun. Opinnäytetyön ohjaavina tehtävinä olivat: Mitä tietoja vaihto-opiskelija tarvitsee radiografiatyön suomalaisista käytänteistä, lainsäädännöstä ja eettisistä ohjeista ennen ammattitaitoa edistävää harjoittelujaksoa? ja Miten tuotetaan vaihto-opiskelijoille verkkokurssi radiografiatyön suomalaisista käytänteistä, lainsäädännöstä ja eettisistä ohjeista Moodle-verkko-oppimisympäristöön?
Verkkokurssin sisällön kannalta keskeisiä viitekehyksen osia olivat röntgenhoitajan osaaminen, säteily- ja potilaslainsäädäntö sekä röntgenhoitajan eettiset ohjeet. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin lisäksi verkko-oppimista, verkko-opetusta, verkko-oppimateriaalin tuottamista, kansainvälistä yhteistyötä ammattikorkeakouluissa sekä vaihto-opiskelijoiden valmentamista ennen ammattitaitoa edistävää harjoittelujaksoa Suomessa. Verkkokurssin sisältö laadittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyönä tuotettiin radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmaan saapuville vaihto-opiskelijoille suunnattu englanninkielinen verkkokurssi Moodle-verkko-oppimisympäristöön. Verkkokurssin tavoitteena on antaa vaihto-opiskelijoille informatiivista ja helposti ymmärrettävää oppimateriaalia itsenäiseen opiskeluun. Verkkokurssin materiaaliin tutustuminen helpottaa opiskelijoiden sopeutumista Suomessa tapahtuvaan ammattitaitoa edistävään harjoitteluun. Opinnäytetyön ohjaavina tehtävinä olivat: Mitä tietoja vaihto-opiskelija tarvitsee radiografiatyön suomalaisista käytänteistä, lainsäädännöstä ja eettisistä ohjeista ennen ammattitaitoa edistävää harjoittelujaksoa? ja Miten tuotetaan vaihto-opiskelijoille verkkokurssi radiografiatyön suomalaisista käytänteistä, lainsäädännöstä ja eettisistä ohjeista Moodle-verkko-oppimisympäristöön?
Verkkokurssin sisällön kannalta keskeisiä viitekehyksen osia olivat röntgenhoitajan osaaminen, säteily- ja potilaslainsäädäntö sekä röntgenhoitajan eettiset ohjeet. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin lisäksi verkko-oppimista, verkko-opetusta, verkko-oppimateriaalin tuottamista, kansainvälistä yhteistyötä ammattikorkeakouluissa sekä vaihto-opiskelijoiden valmentamista ennen ammattitaitoa edistävää harjoittelujaksoa Suomessa. Verkkokurssin sisältö laadittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta.