Itsearviointi avoimen toiminnan kehittämisen välineenä - Kokemuksia auditointi- ja itsearviointimallin soveltamisesta Joensuun Nuorisotoimessa
Liinamo, Päivi (2011)
Liinamo, Päivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052810129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052810129
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia itsearviointia avoimen toiminnan kehittämisen välineenä Joensuun Nuorisotoimessa. Tavoitteena on tarkastella itsearviointiprosessiin osallistuneiden nuoriso-ohjaajien kokemuksia arviointimallista ja mallin toimivuudesta. Haluttiin selvittää, millainen arviointimalli on välineenä ja miten mallin käyttö on vaikuttanut ohjaajien itsensä ja työyhteisön toimintaan sekä millaiset odotukset ohjaajilla on mallin käytöstä jatkossa.
Opinnäytetyö on tehty hyödyntämään Joensuun Nuorisotoimen avoimen toiminnan kehittämistä. Tavoitteena on, että tutkimustulosten perusteella nuorisotoimeen on mahdollista luoda pysyvä, paikallisiin olosuhteisiin soveltuva avoimen toiminnan arviointi- ja kehittämismalli.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty kyselyn avulla. Kyselyssä käytettiin avoimia kysymyksiä ja kysely lähetettiin kaikille itsearviointiprosessiin osallistuneille Joensuun Nuorisotoimen ohjaajille. Kyselyyn vastasi yksitoista ohjaajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimus osoitti että itsearviointimalli koettiin hyvänä ja tarpeellisena arviointivälineenä toiminnan sisältöjä kehitettäessä ja mallin käyttöä jatkossa pidettiin tarpeellisena.
Opinnäytetyö on tehty hyödyntämään Joensuun Nuorisotoimen avoimen toiminnan kehittämistä. Tavoitteena on, että tutkimustulosten perusteella nuorisotoimeen on mahdollista luoda pysyvä, paikallisiin olosuhteisiin soveltuva avoimen toiminnan arviointi- ja kehittämismalli.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty kyselyn avulla. Kyselyssä käytettiin avoimia kysymyksiä ja kysely lähetettiin kaikille itsearviointiprosessiin osallistuneille Joensuun Nuorisotoimen ohjaajille. Kyselyyn vastasi yksitoista ohjaajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimus osoitti että itsearviointimalli koettiin hyvänä ja tarpeellisena arviointivälineenä toiminnan sisältöjä kehitettäessä ja mallin käyttöä jatkossa pidettiin tarpeellisena.