Maahanmuuttajapalveluiden asiakastyytyväisyystutkimus Kajaanissa : Asiakaskohteena kiintiöpakolaiset
Ojala, Esa (2011)
Ojala, Esa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105279973
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää Kajaanin Maahanmuuttajapalveluiden asiakkaiden tyytyväisyyttä Kajaanin Maahanmuuttajapalveluiden terveys, sosiaali- ja ohjauspalveluihin sekä yleisesti maahanmuuttajapalveluiden toimintaan. Olen ollut työntekijänä Kajaanin Maahanmuuttajapalveluissa vuodesta 1999. Työn tilaajana on Kajaanin Maahanmuuttajapalvelut. Aikaisempia asiakastutkimuksia ei ole suoritettu Kajaanin Maahanmuuttajapalveluissa.
Suoritin tutkimuksen kvantitatiivisena otantatutkimuksena, haastattelemalla. Haastatteluun päädyttiin koska harvalla haastateltavista on niin hyvä suomenkielen taito että lomakkeen täyttäminen olisi onnistunut itsenäisesti. Haastattelut suoritin asiakkaan oman äidinkielen virallista tulkkia käyttäen. Sematix Linqua Nordica Oy on tulkkauspalvelujen tuottajana tutkimuksessa.
Tutkimusajankohta oli 1.5.2010 – 30.6.2010. Otannaksi otin 30 maahanmuuttajapalveluiden asiakasta joka prosentuaalisesti on noin 9.6 prosenttia koko asiakas määrästä. Kyselylomakkeita tulostettiin 35 kappaletta jotka täytettiin sovitulla haastattelu ajalla. Haastatteluihin saapui 25 asiakasta.
Kyselyn tiedot käsittelin Excel-taulukkolaskelmaohjelmalla.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Kajaanin Maahanmuuttajapalveluiden toiminnan sekä asiakkaiden viihtyvyyden parantamiseksi. Asiakkaiden mielipiteet toiminnastamme ja yksittäisistä ammattiryhmistä antavat suuntaa toiminnan kehittämiselle sekä tietoa kuinka asiakkaat kokevat nykyisen toimintamallin. Asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun Maahanmuuttajapalveluissa, mutta kehitettävääkin löytyi etenkin asiakastapaamisten johdonmukaisuudessa. Muiden viranomaisten toimintoja tutkiessa esille nousi etenkin viranomaisten heikko tulkkauspalvelujen käyttö asiakastapaamisilla.
Suoritin tutkimuksen kvantitatiivisena otantatutkimuksena, haastattelemalla. Haastatteluun päädyttiin koska harvalla haastateltavista on niin hyvä suomenkielen taito että lomakkeen täyttäminen olisi onnistunut itsenäisesti. Haastattelut suoritin asiakkaan oman äidinkielen virallista tulkkia käyttäen. Sematix Linqua Nordica Oy on tulkkauspalvelujen tuottajana tutkimuksessa.
Tutkimusajankohta oli 1.5.2010 – 30.6.2010. Otannaksi otin 30 maahanmuuttajapalveluiden asiakasta joka prosentuaalisesti on noin 9.6 prosenttia koko asiakas määrästä. Kyselylomakkeita tulostettiin 35 kappaletta jotka täytettiin sovitulla haastattelu ajalla. Haastatteluihin saapui 25 asiakasta.
Kyselyn tiedot käsittelin Excel-taulukkolaskelmaohjelmalla.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Kajaanin Maahanmuuttajapalveluiden toiminnan sekä asiakkaiden viihtyvyyden parantamiseksi. Asiakkaiden mielipiteet toiminnastamme ja yksittäisistä ammattiryhmistä antavat suuntaa toiminnan kehittämiselle sekä tietoa kuinka asiakkaat kokevat nykyisen toimintamallin. Asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun Maahanmuuttajapalveluissa, mutta kehitettävääkin löytyi etenkin asiakastapaamisten johdonmukaisuudessa. Muiden viranomaisten toimintoja tutkiessa esille nousi etenkin viranomaisten heikko tulkkauspalvelujen käyttö asiakastapaamisilla.