Rakennusalan yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen : Case: Soraset Yhtiöt Oy
Lehtinen, Jaakko (2011)
Lehtinen, Jaakko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710094
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kangasalalaisessa maanrakennusalan yrityksessä Soraset Yhtiöt Oy:ssä käytössä olevaa toiminnanohjausjärjestelmää. Toukokuussa 2010 Soraset Yhtiöt Oy osti Niska & Nyyssönen Oy:n koko osakekannan. Yrityskaupan johdosta Sorasetistä tuli Suomen suurin yksityinen listautumaton maanrakentaja. Laajentumisen myötä myös yrityksen toiminnanohjausjärjestelmältä tullaan tulevaisuudessa vaatimaan entistä enemmän tehokkuutta ja monipuolisuutta.
Tämän työn tavoitteena oli tutkia Soraset Yhtiöt Oy:n käyttämää Jydacom-toiminnanohjausjärjestelmää ja etsiä siitä puutteita ja kehityskohteita. Havaittujen kehittämiskohteiden pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia, jotka parantaisivat Soraset Yhtiöt Oy:n toiminnanohjausjärjestelmää ja sitä kautta koko yhtiön toimintaa. Työhön haettiin teoreettista pohjatietoa toiminnanohjausjärjestelmiä käsittelevistä kirjallisista lähteistä. Tarkempaa näkökulmaa Soraset Yhtiöt Oy:n käyttämästä järjestelmästä pyrittiin saamaan henkilöstöpäällikkö Katja Pussisen henkilöhaastattelulla sekä opinnäytetyön tekijän omilla kokemuksilla päivittäisestä työskentelystä järjestelmän parissa.
Soraset Yhtiöt Oy:n käyttämä Jydacom-toiminnanohjausjärjestelmä on räätälöity nimenomaan maanrakennusalan yrityksien tarpeita varten. Järjestelmä palvelee maanrakennusalan yrityksen toimintaa huomattavasti paremmin kuin tavallinen, kaikille toimialoille soveltuva yleisjärjestelmä. Sen avulla seurataan yrityksen tuottoja ja kustannuksia. Räätälöity toiminnanohjausjärjestelmä tukee koko Soraset Yhtiöt Oy:n liiketoimintaa. Käytettävyydeltään kankeamman yleisjärjestelmän käyttäminen heijastuisi varmasti negatiivisesti koko yhtiön toimintaan.
Työn tuloksia tarkasteltaessa voidaan sanoa, että Soraset Yhtiöt Oy:n käyttämässä Jydacom-toiminnanohjausjärjestelmässä on vielä jonkin verran kehitettävää. Toisaalta järjestelmässä on myös paljon hyviä ominaisuuksia, jotka tukevat yhtiön liiketoimintaa hyvin. Merkittävimmät kehityskohteet löytyvät tällä hetkellä järjestelmän uusista ominaisuuksista. Syksyllä 2010 tehdyssä uudistuksessa järjestelmään lisätyt tuotannonhallinta ja tuntiseuranta on saatava toimimaan täydellä teholla. Kun niissä olevat viat on saatu korjattua, tuovat ne paljon lisäarvoa järjestelmän käyttämiseen ja palvelevat sitä kautta Sorasetin koko liiketoimintaa entistä paremmin. Muissa ominaisuuksissa on kaikissa luonnollisesti pieniä kehityskohteita, joita voisi parantaa.
Tämän työn tavoitteena oli tutkia Soraset Yhtiöt Oy:n käyttämää Jydacom-toiminnanohjausjärjestelmää ja etsiä siitä puutteita ja kehityskohteita. Havaittujen kehittämiskohteiden pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia, jotka parantaisivat Soraset Yhtiöt Oy:n toiminnanohjausjärjestelmää ja sitä kautta koko yhtiön toimintaa. Työhön haettiin teoreettista pohjatietoa toiminnanohjausjärjestelmiä käsittelevistä kirjallisista lähteistä. Tarkempaa näkökulmaa Soraset Yhtiöt Oy:n käyttämästä järjestelmästä pyrittiin saamaan henkilöstöpäällikkö Katja Pussisen henkilöhaastattelulla sekä opinnäytetyön tekijän omilla kokemuksilla päivittäisestä työskentelystä järjestelmän parissa.
Soraset Yhtiöt Oy:n käyttämä Jydacom-toiminnanohjausjärjestelmä on räätälöity nimenomaan maanrakennusalan yrityksien tarpeita varten. Järjestelmä palvelee maanrakennusalan yrityksen toimintaa huomattavasti paremmin kuin tavallinen, kaikille toimialoille soveltuva yleisjärjestelmä. Sen avulla seurataan yrityksen tuottoja ja kustannuksia. Räätälöity toiminnanohjausjärjestelmä tukee koko Soraset Yhtiöt Oy:n liiketoimintaa. Käytettävyydeltään kankeamman yleisjärjestelmän käyttäminen heijastuisi varmasti negatiivisesti koko yhtiön toimintaan.
Työn tuloksia tarkasteltaessa voidaan sanoa, että Soraset Yhtiöt Oy:n käyttämässä Jydacom-toiminnanohjausjärjestelmässä on vielä jonkin verran kehitettävää. Toisaalta järjestelmässä on myös paljon hyviä ominaisuuksia, jotka tukevat yhtiön liiketoimintaa hyvin. Merkittävimmät kehityskohteet löytyvät tällä hetkellä järjestelmän uusista ominaisuuksista. Syksyllä 2010 tehdyssä uudistuksessa järjestelmään lisätyt tuotannonhallinta ja tuntiseuranta on saatava toimimaan täydellä teholla. Kun niissä olevat viat on saatu korjattua, tuovat ne paljon lisäarvoa järjestelmän käyttämiseen ja palvelevat sitä kautta Sorasetin koko liiketoimintaa entistä paremmin. Muissa ominaisuuksissa on kaikissa luonnollisesti pieniä kehityskohteita, joita voisi parantaa.