KUUDESLUOKKALAISTEN TYTTÖJEN KOKEMUKSIA VERTAISRYHMÄSTÄ
Peltoranta, Outi (2011)
Peltoranta, Outi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035716
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Peltoranta, Outi. Kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia vertaisryhmästä. Helsinki, kevät 2011. Sivuja 56. Liitteitä 4.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö on osa Koulu lapsen hyvinvointia tukemassa -hankkeeseen. Opinnäytetyössä tutkittiin eräässä alakoulussa ryhmätoimintaan osallistuneiden 6.-luokkalaisten tyttöjen kokemuksia ja toiveita ryhmätoiminnasta. Tutkimuksen kautta saadun tiedon avulla ryhmätoimintaa on mahdollista lähteä kehittämään tyttöjen toiveet huomioon ottaen, ja näin toiminnan mielekkyys lisääntynee.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen kohderyhmä oli neljä ryhmätoimintaan osallistunutta tyttöä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä olivat ryhmähaastattelu sekä piirtäminen tai kirjoittaminen yksilötapaamisessa. Aineiston keruu tapahtui syksyllä 2010. Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä olivat: Millaisia kokemuksia tytöillä on toteutuneesta ryhmästä? Mitä tytöt toivoisivat ryhmätoiminnalta?
Tytöt kokivat ryhmätoiminnassa tärkeiksi asioiksi välipalan ja yhteiset jutut. He pitivät tärkeänä myös sitä, että ryhmässä oli hyvät ohjaajat. He kokivat myös ryhmätoiminnan parantaneen heidän keskinäisiä välejään. Tytöt toivoisivat ryhmätoiminnalta pidempää kestoa niin yksittäisen ryhmäkerran osalta kuin koko ryhmäprosessinkin osalta. Tyttöjen unelmaryhmässä olisi 5–8 tyttöä ja siellä syötäisiin välipalaa, ulkoiltaisiin, askarreltaisiin, rentouduttaisiin ja piirrettäisiin taululle.
Ryhmätoimintaa suunnitellessa tulisikin ottaa huomioon toiminnan järjestämiseen liittyvät resurssit. Toimintaa järjestävän tahon tulisi pohtia toiminnan tavoitteita ja mitoittaa resurssit tavoitteiden mukaisesti. Ryhmäkoon tulisi olla pienehkö ja ryhmässä tulisi olla tarpeeksi ohjaajia suhteessa ryhmäläisten määrään. Ryhmän kesto ja jatkuvuus tulee ottaa myös huomioon ryhmätoimintaa järjestettäessä.
Asiasanat: tytöt, vertaisryhmät, ryhmätoiminta, peruskoulun ala-aste, kvalitatiivinen tutkimus, haastattelututkimus
Peltoranta, Outi. Kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia vertaisryhmästä. Helsinki, kevät 2011. Sivuja 56. Liitteitä 4.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö on osa Koulu lapsen hyvinvointia tukemassa -hankkeeseen. Opinnäytetyössä tutkittiin eräässä alakoulussa ryhmätoimintaan osallistuneiden 6.-luokkalaisten tyttöjen kokemuksia ja toiveita ryhmätoiminnasta. Tutkimuksen kautta saadun tiedon avulla ryhmätoimintaa on mahdollista lähteä kehittämään tyttöjen toiveet huomioon ottaen, ja näin toiminnan mielekkyys lisääntynee.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen kohderyhmä oli neljä ryhmätoimintaan osallistunutta tyttöä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä olivat ryhmähaastattelu sekä piirtäminen tai kirjoittaminen yksilötapaamisessa. Aineiston keruu tapahtui syksyllä 2010. Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä olivat: Millaisia kokemuksia tytöillä on toteutuneesta ryhmästä? Mitä tytöt toivoisivat ryhmätoiminnalta?
Tytöt kokivat ryhmätoiminnassa tärkeiksi asioiksi välipalan ja yhteiset jutut. He pitivät tärkeänä myös sitä, että ryhmässä oli hyvät ohjaajat. He kokivat myös ryhmätoiminnan parantaneen heidän keskinäisiä välejään. Tytöt toivoisivat ryhmätoiminnalta pidempää kestoa niin yksittäisen ryhmäkerran osalta kuin koko ryhmäprosessinkin osalta. Tyttöjen unelmaryhmässä olisi 5–8 tyttöä ja siellä syötäisiin välipalaa, ulkoiltaisiin, askarreltaisiin, rentouduttaisiin ja piirrettäisiin taululle.
Ryhmätoimintaa suunnitellessa tulisikin ottaa huomioon toiminnan järjestämiseen liittyvät resurssit. Toimintaa järjestävän tahon tulisi pohtia toiminnan tavoitteita ja mitoittaa resurssit tavoitteiden mukaisesti. Ryhmäkoon tulisi olla pienehkö ja ryhmässä tulisi olla tarpeeksi ohjaajia suhteessa ryhmäläisten määrään. Ryhmän kesto ja jatkuvuus tulee ottaa myös huomioon ryhmätoimintaa järjestettäessä.
Asiasanat: tytöt, vertaisryhmät, ryhmätoiminta, peruskoulun ala-aste, kvalitatiivinen tutkimus, haastattelututkimus