ESIOPETUKSEN OPPILASHUOLTORYHMÄT : Matinkylä-Olari-alueen kunnallisissa päiväkodeissa
Puro, Sini; Wikström, Anna (2011)
Puro, Sini
Wikström, Anna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045983
Tiivistelmä
Puro, Sini & Wikström, Anna. Esiopetuksen oppilashuoltoryhmät – Matinkylä-Olari-alueen kunnallisissa päiväkodeissa. Helsinki, kevät 2011, 69 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Matinkylä–Olarin kunnallisten esi-opetusyksiköiden oppilashuoltoryhmien toimintaa. Tavoitteena oli myös selvittää miten oppilashuoltotyötä tulisi päiväkodin henkilökunnan mielestä jatkossa kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Olarin päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää esiopetuksen oppilashuoltoryhmien toimintaa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kahdella erilaisella avoimella kyselylomakkeella. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköisesti kymmenelle alueella toimivalle esiopetustiimille, näiden päiväkotien johtajille ja kolmelle alueella toimivalle konsultoivalle erityislastentarhanopettajalle. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että oppilashuoltoryhmät hakevat vielä paik-kaansa osana varhaiskasvatusta. Espoolaiset oppilashuoltolinjaukset ovat kui-tenkin edistyksellisiä verrattuna muihin kuntiin. Matinkylä-Olari-alueella päivä-hoitohenkilöstö on omaksunut erityisen hyvin varhaisen puuttumisen ja varhaisen tuen periaatteet. Oppilashuoltoryhmien moniammatillinen työskentely on vakiintunut osaksi toimintaa, mikä on lasten tuen saannin ja tukemisen kannalta olennaista. Moniammatillisesta oppilashuoltoryhmästä huolimatta suurimman haasteen vähäisempien tuen tarpeiden havaitsemiselle asettavat liian suuret ryhmäkoot ja ajanpuute.
Oppilashuoltotyön laadun parantamiseksi ja oppilashuoltoryhmien toiminnan vakiinnuttamiseksi tulisi kehittää valtakunnallinen toimintamalli ja sen sisältöjä mukaileva perehdytyskoulutus. Mitä varhaisemmin ongelmat havaitaan, sitä nopeammin lasta pystytään tukemaan ja yhteiskunnan varoja säästämään. Tästä syystä oppilashuoltoryhmien toiminta tulisi ulottaa kaikkiin päivähoitoikäisiin ja vahvistaa toiminnan ennaltaehkäisevää luonnetta.
Asiasanat: esiopetus, oppilashuolto, päiväkodit, varhainen puuttuminen, varhainen tuki, moniammatillisuus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Matinkylä–Olarin kunnallisten esi-opetusyksiköiden oppilashuoltoryhmien toimintaa. Tavoitteena oli myös selvittää miten oppilashuoltotyötä tulisi päiväkodin henkilökunnan mielestä jatkossa kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Olarin päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää esiopetuksen oppilashuoltoryhmien toimintaa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kahdella erilaisella avoimella kyselylomakkeella. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköisesti kymmenelle alueella toimivalle esiopetustiimille, näiden päiväkotien johtajille ja kolmelle alueella toimivalle konsultoivalle erityislastentarhanopettajalle. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että oppilashuoltoryhmät hakevat vielä paik-kaansa osana varhaiskasvatusta. Espoolaiset oppilashuoltolinjaukset ovat kui-tenkin edistyksellisiä verrattuna muihin kuntiin. Matinkylä-Olari-alueella päivä-hoitohenkilöstö on omaksunut erityisen hyvin varhaisen puuttumisen ja varhaisen tuen periaatteet. Oppilashuoltoryhmien moniammatillinen työskentely on vakiintunut osaksi toimintaa, mikä on lasten tuen saannin ja tukemisen kannalta olennaista. Moniammatillisesta oppilashuoltoryhmästä huolimatta suurimman haasteen vähäisempien tuen tarpeiden havaitsemiselle asettavat liian suuret ryhmäkoot ja ajanpuute.
Oppilashuoltotyön laadun parantamiseksi ja oppilashuoltoryhmien toiminnan vakiinnuttamiseksi tulisi kehittää valtakunnallinen toimintamalli ja sen sisältöjä mukaileva perehdytyskoulutus. Mitä varhaisemmin ongelmat havaitaan, sitä nopeammin lasta pystytään tukemaan ja yhteiskunnan varoja säästämään. Tästä syystä oppilashuoltoryhmien toiminta tulisi ulottaa kaikkiin päivähoitoikäisiin ja vahvistaa toiminnan ennaltaehkäisevää luonnetta.
Asiasanat: esiopetus, oppilashuolto, päiväkodit, varhainen puuttuminen, varhainen tuki, moniammatillisuus