Markkinointisuunnitelma : Veturimuseo
Ylijääskö, Maria (2011)
Ylijääskö, Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010205
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma toimeksiantona Akaassa sijaitsevalle Veturimuseolle. Markkinointisuunnitelma toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä joka koostuu kahdesta osasta. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan markkinoinnin suunnittelua ja siihen liittyviä käsitteitä. Toiminnallinen osuus on Veturimuseolle tehty tuotos, jossa käydään läpi museon markkinointisuunnitelman laatiminen käsitteellisen viitekehyksen mukaisesti. Näiden kahden osion perusteella muodostuu runko tutkimuksen empiiriseen osaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan markkinoinnin käsitteitä, tehtäviä sekä markkinoinnin suunnittelua. Empiirinen osuus sisältää perustiedot Veturimuseosta sekä kuvauksen markkinointisuunnitelman toteutuksesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Veturimuseolle markkinointisuunnitelma, joka antaa museolle suunnitelmat ja ideat markkinoinnin toteutukseen. Tarve markkinointisuunnitelman tekemiselle syntyi toimeksiantajan halusta kehittää markkinointiaan tehokkaampaan ja tuottavampaan suuntaan. Työ tehtiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa vapaamuotoisten haastatteluiden ja sähköpostiviestien välityksellä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka sisältää sekä lyhyen että pitkän aikavälin suunnitelmia markkinoinnin ideointiin ja toteutukseen. Markkinointia ja siihen liittyviä toimenpiteitä tulisi kehittää jatkuvasti. Veturimuseo voi tulevaisuudessa käyttää opinnäytetyötä markkinointinsa tukena.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan markkinoinnin käsitteitä, tehtäviä sekä markkinoinnin suunnittelua. Empiirinen osuus sisältää perustiedot Veturimuseosta sekä kuvauksen markkinointisuunnitelman toteutuksesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Veturimuseolle markkinointisuunnitelma, joka antaa museolle suunnitelmat ja ideat markkinoinnin toteutukseen. Tarve markkinointisuunnitelman tekemiselle syntyi toimeksiantajan halusta kehittää markkinointiaan tehokkaampaan ja tuottavampaan suuntaan. Työ tehtiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa vapaamuotoisten haastatteluiden ja sähköpostiviestien välityksellä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka sisältää sekä lyhyen että pitkän aikavälin suunnitelmia markkinoinnin ideointiin ja toteutukseen. Markkinointia ja siihen liittyviä toimenpiteitä tulisi kehittää jatkuvasti. Veturimuseo voi tulevaisuudessa käyttää opinnäytetyötä markkinointinsa tukena.