Pilvipalveluiden kehittäminen : Uuden toiminnallisuuden toteuttaminen pilvipalveluun
Sandholm, Niko (2011)
Sandholm, Niko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127491
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena tuottaa uusi ominaisuus Genisys Oy:n olemassa olevaan CRM-pilvipalveluun. Uuden ominaisuuden avulla CRM-käyttäjien ja heidän asiakkaidensa välinen sähköpostiliikenne saadaan tallennettua palveluntarjoajan palvelimelle CRM-käyttäjän hyödynnettäväksi. Palvelun käyttäjien on mahdollista varastoida sähköpostiliikennettä myyjästä riippumattomasti sekä analysoida sähköpostiliikennettä paremman palvelukokemuksen tarjoamiseksi asiakkaillensa.
Ohjelmistoprojektin toteutuksen kannalta oli oleellista tutustua pilvipalveluiden ominaispiirteisiin. Havaittiin, että pilvipalvelut eroavat paikoittain perinteisistä ohjelmistotuotannon lopputuotteista mikä vaikuttaa oleellisesti kehityksessä käytettäviin menetelmiin. Käyttöliittymäsuunnittelu on oleellisessa osassa pilvipalvelun käyttäjälle tarjoamassa lisäarvossa ja voi olla ratkaiseva tekijä palvelun käyttökokemuksen kannalta.
Kehitysmenetelmäksi ohjelmistoprojektissa valittiin ketterä kehitysmenetelmä Scrum, koska se sopii ominaispiirteidensä vuoksi hyvin pilvipalveluiden kehitykseen. Työvälineinä kohdeyritys hyödyntää pääasiallisesti Java EE -kehitysalustaa muiden pilvipalveluidensa toteutuksessa, joten oli järkevää käyttää samaa ohjelmointikieltä mm. kielen tarjoamien mahdollisuuksien ja palveluiden yhdenmukaisen toteutuksen kannalta. Myös muita teknologioita hyödynnettiin kuten JavaScript-kieltä ja Ajax-tekniikkaa.
Ohjelmistoprojekti toteutettiin seuraamalla Scrum-menetelmän periaatteita mahdollisimman hyvin. Projekti aloitettiin tarkastelemalla palvelulle asetettuja vaatimuksia ja käytettäviä työvälineitä, minkä pohjalta hahmoteltiin projektisuunnitelma. Projekti koostui pääasiassa sovelluslogiikan ja käyttöliittymän rakentamisesta. Toteutuksessa oli vahvasti läsnä palvelu konseptin iterointi inkrementti kerrallaan kohti varsinaista lopputuotetta. Projektin päätyttyä uusi ominaisuus saatiin julkaistua yrityksen palvelimelle CRM-palvelun käyttäjien hyödynnettäväksi.
Ohjelmistoprojektin toteutuksen kannalta oli oleellista tutustua pilvipalveluiden ominaispiirteisiin. Havaittiin, että pilvipalvelut eroavat paikoittain perinteisistä ohjelmistotuotannon lopputuotteista mikä vaikuttaa oleellisesti kehityksessä käytettäviin menetelmiin. Käyttöliittymäsuunnittelu on oleellisessa osassa pilvipalvelun käyttäjälle tarjoamassa lisäarvossa ja voi olla ratkaiseva tekijä palvelun käyttökokemuksen kannalta.
Kehitysmenetelmäksi ohjelmistoprojektissa valittiin ketterä kehitysmenetelmä Scrum, koska se sopii ominaispiirteidensä vuoksi hyvin pilvipalveluiden kehitykseen. Työvälineinä kohdeyritys hyödyntää pääasiallisesti Java EE -kehitysalustaa muiden pilvipalveluidensa toteutuksessa, joten oli järkevää käyttää samaa ohjelmointikieltä mm. kielen tarjoamien mahdollisuuksien ja palveluiden yhdenmukaisen toteutuksen kannalta. Myös muita teknologioita hyödynnettiin kuten JavaScript-kieltä ja Ajax-tekniikkaa.
Ohjelmistoprojekti toteutettiin seuraamalla Scrum-menetelmän periaatteita mahdollisimman hyvin. Projekti aloitettiin tarkastelemalla palvelulle asetettuja vaatimuksia ja käytettäviä työvälineitä, minkä pohjalta hahmoteltiin projektisuunnitelma. Projekti koostui pääasiassa sovelluslogiikan ja käyttöliittymän rakentamisesta. Toteutuksessa oli vahvasti läsnä palvelu konseptin iterointi inkrementti kerrallaan kohti varsinaista lopputuotetta. Projektin päätyttyä uusi ominaisuus saatiin julkaistua yrityksen palvelimelle CRM-palvelun käyttäjien hyödynnettäväksi.