Massanvaihto rautatievaihteeseen
Koivusalo, Markus (2011)
Koivusalo, Markus
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710098
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin radan tukikerroksen vaihtomenetelmiä rautatievaihteeseen. Vaihteen tukikerroksen kunnolla ja koneellisen tuennan onnistumisella oli huomattu olevan selvä
yhteys. Hienontuneessa ja likaisessa tukikerroksessa geometrinen taso ei säilynyt oikeana kuin lyhyen aikaa. Siitä johtuen kunnossapitäjän työmäärä oli lisääntynyt tällaisissa vaihteissa.
Tarkoituksena oli tutkia kahta massanvaihtomenetelmää. Menetelmien oli sovelluttava liikenteenalaiselle radalle. Tärkeimpänä kriteerinä menetelmien arvioinnissa pidettiin
liikennehaitan määrää. Vaihdealueelle asetetun nopeusrajoituksen suuruutta ja aikaa verrattiin menetelmissä toisiinsa.
Työ tehtiin radan kunnossapitäjän aloitteesta. Kunnossapitotyön laatua arvioidaan radantarkastusvaunun mittaustulosten perusteella. Vanhentuneessa tukikerroksessa olevan vaihteen laatupisteet laskivat tehostetusta kunnossapidosta huolimatta. Tarkoituksena oli löytää menetelmä, jolla vaihteen korkea liikennöitävyyden palvelutaso saadaan palautettua.
Kahta menetelmää vertailemalla saatiin tulokset, joista valitaan parempi kyseiselle rataosuudelle. Tulokset aikaansaatiin työn vaatimasta kokonaisajasta ja nopeusrajoituksen suuruudesta. Kustannuksien ero menetelmissä jäi pieneksi.
Massanvaihtoa vilkkaasti liikennöidyn radan vaihteeseen tulisi kokeilla käytännössä Destrackilla.
yhteys. Hienontuneessa ja likaisessa tukikerroksessa geometrinen taso ei säilynyt oikeana kuin lyhyen aikaa. Siitä johtuen kunnossapitäjän työmäärä oli lisääntynyt tällaisissa vaihteissa.
Tarkoituksena oli tutkia kahta massanvaihtomenetelmää. Menetelmien oli sovelluttava liikenteenalaiselle radalle. Tärkeimpänä kriteerinä menetelmien arvioinnissa pidettiin
liikennehaitan määrää. Vaihdealueelle asetetun nopeusrajoituksen suuruutta ja aikaa verrattiin menetelmissä toisiinsa.
Työ tehtiin radan kunnossapitäjän aloitteesta. Kunnossapitotyön laatua arvioidaan radantarkastusvaunun mittaustulosten perusteella. Vanhentuneessa tukikerroksessa olevan vaihteen laatupisteet laskivat tehostetusta kunnossapidosta huolimatta. Tarkoituksena oli löytää menetelmä, jolla vaihteen korkea liikennöitävyyden palvelutaso saadaan palautettua.
Kahta menetelmää vertailemalla saatiin tulokset, joista valitaan parempi kyseiselle rataosuudelle. Tulokset aikaansaatiin työn vaatimasta kokonaisajasta ja nopeusrajoituksen suuruudesta. Kustannuksien ero menetelmissä jäi pieneksi.
Massanvaihtoa vilkkaasti liikennöidyn radan vaihteeseen tulisi kokeilla käytännössä Destrackilla.