Ravintolan markkinoinnin kehittäminen asiakaskyselyn pohjalta : Ravintola Samppalinna
Matilainen, Niko-Pekka (2011)
Matilainen, Niko-Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710050
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee markkinoinnin kehittämistä asiakaskyselyn pohjalta sekä yleisellä että subjektiivisella tasolla. Työn toimeksiantaja oli Turun Osuuskaupan laadukas ja perinteinen ruokaravintola, Ravintola Samppalinna. Tutkimusongelmana olivat Ravintola Samppalinnan markkinoinnin kehittäminen ja parantaminen tulevaisuuden haasteisiin vastaten, sekä ravintolakäyntien syiden ja seurausten selvittäminen. Tärkeää oli myös pyrkiä selvittämään miten saada ravintolan markkinointi näkyvämmäksi, sekä millä keinoin olisi mahdollista tavoittaa halutut asiakassegmentit nykyistä asiakaskuntaa unohtamatta.
Työn lähtökohtana oli selkeä tarve selvittää ravintolan asiakastyytyväisyyteen sekä markkinointiin liittyviä seikkoja. Asiakaskysely valikoitui tutkimusmenetelmäksi, ja se sisälsi sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimusmenetelmien elementtejä fokuksen olematta selkeästi kumpaankaan suuntaan kallellaan. Strukturoitu kysely sekä saatekirje toteutettiin sähköisesti Webropol-ohjelmalla sähköpostitse, ja sen antamien tulosten perusteella ravintolan markkinoinnin kehittäminen sekä uusien mainontavälineiden käytön ideointi oli tuloksellista ja suuntaa antavaa tulevaisuutta silmällä pitäen. Vastauksia kyselyyn tuli kaiken kaikkiaan kolmekymmentäkolme kappaletta vastausprosentin ollessa luotettava, noin kolmekymmentäkaksi prosenttia.
Asiakaskyselytutkimuksen antamien vastausten perusteella Ravintola Samppalinnan nykyhetkinen markkinointi koettiin vajavaiseksi niin yritysasiakkaiden kuin yksityistenkin asiakkaiden osalta. Ravintola koettiin yleisesti kuitenkin miellyttäväksi ja korkeatasoiseksi etenkin hinta-laatu –suhteen sekä esimerkiksi sen ainutlaatuisten puitteiden ja uniikin miljöön osalta. Ravintolan markkinoinnin kehittäminen on jatkuva prosessi ja 2010-luvulla sosiaalisen median aikakaudella haasteet sen kehittämiseen ovat suuret, mutta tämän opinnäytetyön tuloksena Ravintola Samppalinnan markkinointi saa uusia kehitysehdotuksia markkinointikanavien hyöty-käyttämiseen sekä erilaisten julkaisufoorumien suomiin mahdollisuuksiin kulloisenkin halutun asiakassegmentin mukaan.
Työn lähtökohtana oli selkeä tarve selvittää ravintolan asiakastyytyväisyyteen sekä markkinointiin liittyviä seikkoja. Asiakaskysely valikoitui tutkimusmenetelmäksi, ja se sisälsi sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimusmenetelmien elementtejä fokuksen olematta selkeästi kumpaankaan suuntaan kallellaan. Strukturoitu kysely sekä saatekirje toteutettiin sähköisesti Webropol-ohjelmalla sähköpostitse, ja sen antamien tulosten perusteella ravintolan markkinoinnin kehittäminen sekä uusien mainontavälineiden käytön ideointi oli tuloksellista ja suuntaa antavaa tulevaisuutta silmällä pitäen. Vastauksia kyselyyn tuli kaiken kaikkiaan kolmekymmentäkolme kappaletta vastausprosentin ollessa luotettava, noin kolmekymmentäkaksi prosenttia.
Asiakaskyselytutkimuksen antamien vastausten perusteella Ravintola Samppalinnan nykyhetkinen markkinointi koettiin vajavaiseksi niin yritysasiakkaiden kuin yksityistenkin asiakkaiden osalta. Ravintola koettiin yleisesti kuitenkin miellyttäväksi ja korkeatasoiseksi etenkin hinta-laatu –suhteen sekä esimerkiksi sen ainutlaatuisten puitteiden ja uniikin miljöön osalta. Ravintolan markkinoinnin kehittäminen on jatkuva prosessi ja 2010-luvulla sosiaalisen median aikakaudella haasteet sen kehittämiseen ovat suuret, mutta tämän opinnäytetyön tuloksena Ravintola Samppalinnan markkinointi saa uusia kehitysehdotuksia markkinointikanavien hyöty-käyttämiseen sekä erilaisten julkaisufoorumien suomiin mahdollisuuksiin kulloisenkin halutun asiakassegmentin mukaan.