Israelin matkailun motiivit Toiviomatkojen asiakkaiden näkökulmasta
Loikkanen, Hanna (2011)
Loikkanen, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066576
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä Israelin matkailun motiiveja ja lomamatkan valintaan vaikuttavia kriteerejä sekä yleisellä tasolla että työn toimeksiantajana toimivan Toiviomatkojen asiakkaiden näkökulmasta kyselylomakkeen avulla. Toiviomatkat on suomalainen matkanjärjestäjä, joka järjestää kiertomatkoja eri Raamatun maihin.
Tutkimuksen tavoitteena on antaa osviittaa Toiviomatkoille siitä, millaisista matkailijoista heidän asiakaskuntansa rakentuu ja mistä syistä heidän matkoilleen yleensä osallistutaan. Tutkimus voisi mahdollisesti jatkossa olla apuna matkanjärjestäjän tuotekehitystä ja segmentointia koskevissa pohdinnoissa ja päätöksissä.
Tutkimuksessa käytetty työkalu oli asiakaskyselylomake, joka jaettiin paperisena versiona Toiviomatkojen asiakkaille erään Israeliin kohdistuvan matkan yhteydessä. Saadut vastaukset luokiteltiin ja analysoitiin ja joidenkin tulosten saavuttamiseksi käytettiin ristiintaulukointia.
Tietopohjana tässä opinnäytetyössä on käytetty teoriaa motivaatiotekijöistä, vetovoimatekijöistä ja matkailijasegmenteistä sekä ostokäyttäytymisestä. Myös Israelin matkailullinen asema käsiteltiin ennen kyselyyn siirtymistä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Toiviomatkojen asiakkaiden ylivoimaisesti tärkein motiivi matkustaa Israeliin on Raamatun maan näkeminen ja siihen tutustuminen. Matkapäätöstä tehdessä nousivat ratkaiseviksi päätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi matkanjärjestäjän, eli Toiviomatkojen tunnettuus, aikaisemmat kokemukset Israelista ja Toiviomatkoista, ystävien suosittelut ja mielenkiintoinen matkaohjelma.
Tutkimuksen tavoitteena on antaa osviittaa Toiviomatkoille siitä, millaisista matkailijoista heidän asiakaskuntansa rakentuu ja mistä syistä heidän matkoilleen yleensä osallistutaan. Tutkimus voisi mahdollisesti jatkossa olla apuna matkanjärjestäjän tuotekehitystä ja segmentointia koskevissa pohdinnoissa ja päätöksissä.
Tutkimuksessa käytetty työkalu oli asiakaskyselylomake, joka jaettiin paperisena versiona Toiviomatkojen asiakkaille erään Israeliin kohdistuvan matkan yhteydessä. Saadut vastaukset luokiteltiin ja analysoitiin ja joidenkin tulosten saavuttamiseksi käytettiin ristiintaulukointia.
Tietopohjana tässä opinnäytetyössä on käytetty teoriaa motivaatiotekijöistä, vetovoimatekijöistä ja matkailijasegmenteistä sekä ostokäyttäytymisestä. Myös Israelin matkailullinen asema käsiteltiin ennen kyselyyn siirtymistä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Toiviomatkojen asiakkaiden ylivoimaisesti tärkein motiivi matkustaa Israeliin on Raamatun maan näkeminen ja siihen tutustuminen. Matkapäätöstä tehdessä nousivat ratkaiseviksi päätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi matkanjärjestäjän, eli Toiviomatkojen tunnettuus, aikaisemmat kokemukset Israelista ja Toiviomatkoista, ystävien suosittelut ja mielenkiintoinen matkaohjelma.