Markkinointitutkimus ravintola Innon palvelujen ja tuotteiden tuotteistamisen tueksi : Case: Etelä-Savon ammattiopisto
Halinen, Piritta (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Halinen, Piritta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010238
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ravintola Innon asiakastyytyväisyyttä kahvila- ja lounaspalvelujen, asiakaspalvelun, markkinoinnin sekä kokouskahvitusten ja liikelounaiden tilauspalvelujen osalta. Miljöön osuus rajattiin tarkoituksella pois. Työssä tutkittiin, onko asiakkaiden joukossa asiakastyytymättömyyttä ja kuinka palveluja ja tuotteita voitaisiin kehittää. Työn tarkoitus on toimia Innon palvelujen tuotteistamisen pohjatyönä.
Työssä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Kyselytutkimuksen kohteina olivat Etelä-Savon ammattiopiston henkilökunta sekä pieni opiskelijaotos. Kyselyn lisäksi opinnäytetyötä varten haastateltiin Innon kokouskahvitusten ja liikelounaiden palveluja eniten käyttäviä henkilöitä.
Tämän tutkimuksen perusteella Innon asiakkaat ovat pääasiassa tyytyväisiä Innon palveluihin ja tuotteisiin. Asiakaspalvelun pienet ongelmat selittyvät sillä, että kyseessä on oppimisympäristönä toimiva ravintola. Kyselyyn vastanneet olivat pääasiassa opetustehtävissä ja opetuksen tukipalveluissa työskenteleviä naisia.
Tutkimuksen johtopäätöksenä suositellaan tehostamaan ja kehittämään oppilaitoksen hankeyksikölle ja opiskelijoille kohdennettavaa markkinointia. Innon kotisivujen perustaminen sekä tilauspalvelujen kehittäminen on suositeltavaa. Myös hetken käytössä ollut liikelahjapaketti olisi suositeltavaa ottaa jatkuvaan käyttöön, sesonkiajankohdat huomioiden. Liikelahjapaketista tulisi kehittää myös pienempi ja edullisempi kokonaisuus.
Työssä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Kyselytutkimuksen kohteina olivat Etelä-Savon ammattiopiston henkilökunta sekä pieni opiskelijaotos. Kyselyn lisäksi opinnäytetyötä varten haastateltiin Innon kokouskahvitusten ja liikelounaiden palveluja eniten käyttäviä henkilöitä.
Tämän tutkimuksen perusteella Innon asiakkaat ovat pääasiassa tyytyväisiä Innon palveluihin ja tuotteisiin. Asiakaspalvelun pienet ongelmat selittyvät sillä, että kyseessä on oppimisympäristönä toimiva ravintola. Kyselyyn vastanneet olivat pääasiassa opetustehtävissä ja opetuksen tukipalveluissa työskenteleviä naisia.
Tutkimuksen johtopäätöksenä suositellaan tehostamaan ja kehittämään oppilaitoksen hankeyksikölle ja opiskelijoille kohdennettavaa markkinointia. Innon kotisivujen perustaminen sekä tilauspalvelujen kehittäminen on suositeltavaa. Myös hetken käytössä ollut liikelahjapaketti olisi suositeltavaa ottaa jatkuvaan käyttöön, sesonkiajankohdat huomioiden. Liikelahjapaketista tulisi kehittää myös pienempi ja edullisempi kokonaisuus.