TOIMINNAN TEHOSTAMINEN SAVONLINNAN JÄÄKIEKON TUKI OY:SSÄ
Eronen, Erik (2011)
Eronen, Erik
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710083
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Savonlinnan Jääkiekon Tuki Oy:lle (SaPKo). SaPKo on sa-vonlinnalainen jääkiekkojoukkue, joka pelaa Mestiksessä Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla. Opinnäytetyön tavoitteena on edesauttaa SaPKo:n toiminnan tehostamista.
Nykyaikana menestyminen niin urheilullisesti kuin taloudellisestikin vaatii urheiluseuroilta tiivistä yh-teistyötä urheilua tukevien yritysten kanssa. Jokainen kilpaurheilun parissa työskentelevä seura joutuu kilpailemaan hyvistä sponsorisopimuksista. Opinnäytetyön tavoitteena onkin tehdä SaPKo:lle ehdotelma, jonka avulla se voisi tehostaa toimintaansa ja näin saada paremmin yhteistyökumppaneita. Työtä luke-malla SaPKo:n työntekijöiden on helppo oppia uusia asioita urheilunsponsoroinnista ja -markkinoinnista. Opinnäytetyö ei ole varsinainen työohje vaan ennemminkin uusia ideoita antava tietopaketti.
Opinnäytetyön teoriaosassa keskitytään urheilunsponsorointiin, sponsorointiyhteistyöhön, urheilun-markkinointiin ja siihen miten laatu vaikuttaa organisaation toimintaan. Opinnäytetyöhön on kerätty tietoa yhteistyökumppaneilta ja kannattajilta heille suunnatun kyselyn avulla. Aineistoa on saatu myös Suomen Jääkiekkoliiton tekemästä laatuauditoinnista sekä Sponsor Insight Finlad:n tekemästä mediaseu-rantatutkimuksesta. SaPKo:sta haastateltavina ovat olleet joukkueenjohtaja Pekka Linden, toimitusjohtaja Maija Tuunanen, hallituksen puheenjohtaja Vesa Kutvonen sekä markkinointipäällikkö Kalle Konsti.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja saa ohjeita ja tutkimuksen perusteella luotuja kehittämisehdo-tuksia toiminnan tehostamiseksi, jotta ne vastaavat sponsoreiden ja yleisön vaatimuksia. Tulosten perus-teella voidaan havaita, että SaPKo voi pienillä toimilla parantaa katsojien ja sponsoreiden viihtyvyyttä ottelutapahtumissa ja näin saada itselleen taloudellista hyötyä. Mediaseurantatutkimuksen tuloksia hyö-dyntäen SaPKo kykenee antamaan Sponsoroiville yrityksille selkeää näyttöä siitä, että yritykset saavat toivomaansa näkyvyyttä SaPKo:n kautta.
Nykyaikana menestyminen niin urheilullisesti kuin taloudellisestikin vaatii urheiluseuroilta tiivistä yh-teistyötä urheilua tukevien yritysten kanssa. Jokainen kilpaurheilun parissa työskentelevä seura joutuu kilpailemaan hyvistä sponsorisopimuksista. Opinnäytetyön tavoitteena onkin tehdä SaPKo:lle ehdotelma, jonka avulla se voisi tehostaa toimintaansa ja näin saada paremmin yhteistyökumppaneita. Työtä luke-malla SaPKo:n työntekijöiden on helppo oppia uusia asioita urheilunsponsoroinnista ja -markkinoinnista. Opinnäytetyö ei ole varsinainen työohje vaan ennemminkin uusia ideoita antava tietopaketti.
Opinnäytetyön teoriaosassa keskitytään urheilunsponsorointiin, sponsorointiyhteistyöhön, urheilun-markkinointiin ja siihen miten laatu vaikuttaa organisaation toimintaan. Opinnäytetyöhön on kerätty tietoa yhteistyökumppaneilta ja kannattajilta heille suunnatun kyselyn avulla. Aineistoa on saatu myös Suomen Jääkiekkoliiton tekemästä laatuauditoinnista sekä Sponsor Insight Finlad:n tekemästä mediaseu-rantatutkimuksesta. SaPKo:sta haastateltavina ovat olleet joukkueenjohtaja Pekka Linden, toimitusjohtaja Maija Tuunanen, hallituksen puheenjohtaja Vesa Kutvonen sekä markkinointipäällikkö Kalle Konsti.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja saa ohjeita ja tutkimuksen perusteella luotuja kehittämisehdo-tuksia toiminnan tehostamiseksi, jotta ne vastaavat sponsoreiden ja yleisön vaatimuksia. Tulosten perus-teella voidaan havaita, että SaPKo voi pienillä toimilla parantaa katsojien ja sponsoreiden viihtyvyyttä ottelutapahtumissa ja näin saada itselleen taloudellista hyötyä. Mediaseurantatutkimuksen tuloksia hyö-dyntäen SaPKo kykenee antamaan Sponsoroiville yrityksille selkeää näyttöä siitä, että yritykset saavat toivomaansa näkyvyyttä SaPKo:n kautta.