Chevrolet Camaro RS5.0 moottorin mekaaninen virittäminen
Heino, Aleksi (2011)
Heino, Aleksi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052710038
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli virittää mekaanisesti vuosimallin 1989 Chevrolet 305 kuutiotuumaista moottoria.
Alkuperäisessä moottorissa oli 150 hevosvoimaa ja 230Nm vääntöä takapyörillä. Uudella moottorinko-koonpanolla pitäisi teholukemien nousta 250-300 hevosvoimaan ja 400-420 Nm vääntöä takapyöriltä.
Moottorin purkamisessa keskityttiin osien merkkaamiseen kokoamista varten ja kuntokartoitettiin kaikki osat, mitä käytettiin uudelleen ja mitä ei. Hyvä osan kuntokaan ei auttanut, jos osa ei sopinut uuteen moottorin kokoonpanoon. Moottorin lohkon koneistukset hoidettiin ulkopuolisen koneistajan avulla, tässä tapauksessa työn hoiti Lahden kansityö.
Uusien osien valinnassa keskityttiin laatuun budjetin sallimissa rajoissa. Valitsin myös osia sillä perus-teella, että ne sopivat Chevyn 350 moottoriin. Uusien osien valinnassa mietittiin paljon myös moottorin hengittävyyttä, jota saatiin paljon parannettua valitsemillani osilla. Chevroletin Tpi-imusarjasta muokat-tiin vakio Tpi:tä paremmin hengittävämpi malli kanavien avartamisella. Lopputuloksena moottorin pitäisi olla hyvin hengittävä, kierrosherkkä ja teholukemien pitäisi olla tavoitteiden mukaiset. Moottorin nykyiset teholukemat jäävät arvioiden, laskelmien ja muiden kokemuksien varaan, koska moottorin polttoaineen syötön ja sytytyksen ohjaimia ei tässä työssä käsitelty.
Alkuperäisessä moottorissa oli 150 hevosvoimaa ja 230Nm vääntöä takapyörillä. Uudella moottorinko-koonpanolla pitäisi teholukemien nousta 250-300 hevosvoimaan ja 400-420 Nm vääntöä takapyöriltä.
Moottorin purkamisessa keskityttiin osien merkkaamiseen kokoamista varten ja kuntokartoitettiin kaikki osat, mitä käytettiin uudelleen ja mitä ei. Hyvä osan kuntokaan ei auttanut, jos osa ei sopinut uuteen moottorin kokoonpanoon. Moottorin lohkon koneistukset hoidettiin ulkopuolisen koneistajan avulla, tässä tapauksessa työn hoiti Lahden kansityö.
Uusien osien valinnassa keskityttiin laatuun budjetin sallimissa rajoissa. Valitsin myös osia sillä perus-teella, että ne sopivat Chevyn 350 moottoriin. Uusien osien valinnassa mietittiin paljon myös moottorin hengittävyyttä, jota saatiin paljon parannettua valitsemillani osilla. Chevroletin Tpi-imusarjasta muokat-tiin vakio Tpi:tä paremmin hengittävämpi malli kanavien avartamisella. Lopputuloksena moottorin pitäisi olla hyvin hengittävä, kierrosherkkä ja teholukemien pitäisi olla tavoitteiden mukaiset. Moottorin nykyiset teholukemat jäävät arvioiden, laskelmien ja muiden kokemuksien varaan, koska moottorin polttoaineen syötön ja sytytyksen ohjaimia ei tässä työssä käsitelty.