Suomalaisen yrityksen verkkokauppasivujen käytettävyys asiakkaan näkökulmasta : Case Medkit Finland
Timlin, Elisa (2011)
Timlin, Elisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052810127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052810127
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Oulun seudun ammattikorkeakoulun, Oulun yliopiston ja alueen yritysten ja julkisten organisaatioiden kolmivuotinen yhteistyöhanke Innomajakka. Työssä arvioidaan käyttötapauksena olevan verkkokaupan käytettävyyttä valittujen arviointikohteiden perusteella. Koska verkkokaupan käytettävyyden arviointiin ei ole olemassa vakiomallia, käytän arviointikohteina sellaisia kohteita, joihin olen kirjallisuuskatsauksen perusteella itse päätynyt. Innomajakan kautta sain työhöni käyttötapaukseksi verkkokauppa Medkit Finlandin, joka myy, markkinoi ja maahantuo ensiapu- ja ensihoitotuotteita. Työn tavoite on arvioinnin myötä saada käsitys siitä, mitkä asiat verkkokaupassa on hyvin toteutettu ja mitkä puolestaan kaipaavat parannusta.
Työn teoriaperustassa kerrotaan aluksi verkkokaupan määrittely, verkkokaupan perustamisesta lyhyesti, verkkokauppaan liittyvistä toiminnoista, verkkokaupan luomista eduista kaupan perustajalle ja asiakkaalle sekä tutkimus- ja tilastotiedoista, joita verkkokaupasta on saatavilla. Tämän jälkeen kerrotaan käytettävyydestä ja käyttökokemuksesta sekä perehdytään valitsemiini arviointikohteisiin, joita ovat etusivu, grafiikka, visuaalinen ilme, värit, kieli, fontti, typografia, navigointi, rakenne, sisäinen haku, tuotekategoriat ja -sivut, rekisteröityminen, tilausprosessi, luotettavuus, asiakaspalvelu ja markkinointi.
Medkit-verkkokaupan arviointi valittujen kohteiden perusteella paljasti kaupan suurimmiksi käytettävyysongelmiksi sivuston navigoinnin ja tilausprosessin. Myös verkkokaupan etusivussa olisi jonkin verran kehitettävää. Positiivisia asioita verkkokaupassa ovat tuotevalikoiman laajuus, yksityiskohtaiset tuotekuvaukset, perusteelliset yhteystiedot ja sivuston asiallinen ulkonäkö.
Opinnäytetyön tuloksena Medkit-verkkokaupan keskeisimmät käytettävyysongelmat on tunnistettu. Yritys voi halutessaan lähteä parantamaan verkkokauppansa käytettävyyttä ratkaisemalla näitä ongelmia.
Työn teoriaperustassa kerrotaan aluksi verkkokaupan määrittely, verkkokaupan perustamisesta lyhyesti, verkkokauppaan liittyvistä toiminnoista, verkkokaupan luomista eduista kaupan perustajalle ja asiakkaalle sekä tutkimus- ja tilastotiedoista, joita verkkokaupasta on saatavilla. Tämän jälkeen kerrotaan käytettävyydestä ja käyttökokemuksesta sekä perehdytään valitsemiini arviointikohteisiin, joita ovat etusivu, grafiikka, visuaalinen ilme, värit, kieli, fontti, typografia, navigointi, rakenne, sisäinen haku, tuotekategoriat ja -sivut, rekisteröityminen, tilausprosessi, luotettavuus, asiakaspalvelu ja markkinointi.
Medkit-verkkokaupan arviointi valittujen kohteiden perusteella paljasti kaupan suurimmiksi käytettävyysongelmiksi sivuston navigoinnin ja tilausprosessin. Myös verkkokaupan etusivussa olisi jonkin verran kehitettävää. Positiivisia asioita verkkokaupassa ovat tuotevalikoiman laajuus, yksityiskohtaiset tuotekuvaukset, perusteelliset yhteystiedot ja sivuston asiallinen ulkonäkö.
Opinnäytetyön tuloksena Medkit-verkkokaupan keskeisimmät käytettävyysongelmat on tunnistettu. Yritys voi halutessaan lähteä parantamaan verkkokauppansa käytettävyyttä ratkaisemalla näitä ongelmia.