Tutkimus raumalaisten naisten sisustustuotteiden ostokäyttäytymisestä
Vartio, Jenni (2011)
Vartio, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127669
Tiivistelmä
Opinnäytteen aiheena oli raumalaisten naisten sisustustuotteiden ostokäyt-täytyminen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, mitä raumalaiset naiset ostavat ja etsivät raumalaisista sisustusalan liikkeistä ja kuinka paljon he käyttävät verkkokauppoja sisustustuotteiden ostamiseen. Samalla kartoitettiin, onko Raumalla tarvetta uusille sisustusliikkeille. Myös perheen osallistumista ostopäätökseen kysyttiin. Tällä hetkellä on muodissa ekologisuus ja eettisyys kaikessa kuluttamisessa ja siksi haluttiin tietoa, onko niillä vaikutusta ostopäätökseen.
Teoriaosiossa käsiteltiin sisustusalaa historiasta tähän päivään ja tulevaisuuteen, sekä sisustustuotteiden jakeluteitä, myymälöitä ja verkkokauppaa. Ostokäyttäytymistä käsittelevässä luvussa tarkastellaan kuluttajan ostopäätösprosessin ja kuluttajakäyttäytymisen vaiheita, sekä naisten kuluttamista ja sen muuttumista ajan saatossa. Käsitteellinen viitekehys kuvaa kuluttajan sisustustuotteiden ostamista, sisältäen sisustusalan markkinat ja jakelutiet, kuluttajakäyttäytymisen sekä asiakkaiden tyytyväisyyden jakeluteihin ja tarjontaan. Aineiston keräämiseen käytettiin kyselylomakkeita, joita jaettiin eri henkilöiden välityksellä 100 kappaletta, näistä 69:ään saatiin vastaus. Vastauksien esittämiseen käytettiin kuvioita, joista selkeästi pystytään havainnoimaan vastaukset ja niiden eroavuudet.
Tutkimustulokset osoittivat, että myymälät ovat säilyttäneet asemansa sisus-tustuotteiden ostopaikkana. Noin puolet vastaajista ei ole koskaan ostanut verkkokaupasta sisustustuotteita ja ne vastaajat, jotka olivat ostaneet sisus-tustuotteita verkkokaupoista, olivat ostaneet vain harvoin. Tutkimuksesta kävi ilmi, että sisustustuotteita ja verkkosivuja kyllä tutkitaan, mutta harvoin päädytään ostamaan verkosta. Muodissa oleva eettinen ja ekologinen ajattelu ostopäätöksessä ei näkynyt selvästi tämän tutkimuksen tuloksissa. Vastaajista vain 24 prosenttia koki kaipaavansa Raumalle uusia sisustusalan liikkeitä. Vastaajat kokivat, että Raumalla sisustusliikkeissä on hyvin tarjolla lisäpalveluja, kuten sisustussuunnittelua. Tutkimus osoitti, että naiset päättävät pääasiallisesti kodin sisustustuotehankinnoista.
Teoriaosiossa käsiteltiin sisustusalaa historiasta tähän päivään ja tulevaisuuteen, sekä sisustustuotteiden jakeluteitä, myymälöitä ja verkkokauppaa. Ostokäyttäytymistä käsittelevässä luvussa tarkastellaan kuluttajan ostopäätösprosessin ja kuluttajakäyttäytymisen vaiheita, sekä naisten kuluttamista ja sen muuttumista ajan saatossa. Käsitteellinen viitekehys kuvaa kuluttajan sisustustuotteiden ostamista, sisältäen sisustusalan markkinat ja jakelutiet, kuluttajakäyttäytymisen sekä asiakkaiden tyytyväisyyden jakeluteihin ja tarjontaan. Aineiston keräämiseen käytettiin kyselylomakkeita, joita jaettiin eri henkilöiden välityksellä 100 kappaletta, näistä 69:ään saatiin vastaus. Vastauksien esittämiseen käytettiin kuvioita, joista selkeästi pystytään havainnoimaan vastaukset ja niiden eroavuudet.
Tutkimustulokset osoittivat, että myymälät ovat säilyttäneet asemansa sisus-tustuotteiden ostopaikkana. Noin puolet vastaajista ei ole koskaan ostanut verkkokaupasta sisustustuotteita ja ne vastaajat, jotka olivat ostaneet sisus-tustuotteita verkkokaupoista, olivat ostaneet vain harvoin. Tutkimuksesta kävi ilmi, että sisustustuotteita ja verkkosivuja kyllä tutkitaan, mutta harvoin päädytään ostamaan verkosta. Muodissa oleva eettinen ja ekologinen ajattelu ostopäätöksessä ei näkynyt selvästi tämän tutkimuksen tuloksissa. Vastaajista vain 24 prosenttia koki kaipaavansa Raumalle uusia sisustusalan liikkeitä. Vastaajat kokivat, että Raumalla sisustusliikkeissä on hyvin tarjolla lisäpalveluja, kuten sisustussuunnittelua. Tutkimus osoitti, että naiset päättävät pääasiallisesti kodin sisustustuotehankinnoista.