Asiakaskannattavuuden arvioiminen : Case: Hopeaniemen kuntoutumiskeskus -kylpylä
Vehmas, Mari (2009)
Vehmas, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203039
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa laajempaa hankekokonaisuutta ”Teollisen palveluliiketoiminnan koulutustarpeen selvittäminen Lohjan ja Tammisaaren seutukunnissa ja näiden alueiden pk-yritysten osaamisperustan kehittäminen”. Kokonaishankkeeseen liittyy useita työelämälähtöisesti toteutettuja opinnäytetöitä. Tämä opinnäytetyö liittyy kokonaishankkeen toimenpidekokonaisuuteen ”Teemakoulutus ja kehityshankkeet yritysryppäälle”. Työn tarkoituksena oli tarkastella kohdeyrityksen, Hopeanimen kuntoutumiskeskus – kylpylän, valitsemien asiakasryhmien kannattavuutta. Lisäksi tarkoituksena oli laatia laskentamalli yrityksen palvelutuotteiden kannattavuudesta.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostui asiakaslähtöiseen liiketoimintamallin osa-alueista sekä asiakkuuksien johtamisen käsitteestä osana asiakaslähtöistä liiketoimintaa. Kustannuslaskenta ja laskentatoimi olivat niin ikään osa teoreettista viitekehystä.
Tämän opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämisosio sisälsi asiakasryhmäkohtaiset kannattavuuslaskelmat. Kannattavuusarvioinnin kohteena olivat sotaveteraanien ja sotainvalidien kuntoutus sekä kolmen vuorokauden mittainen hemmottelulomapaketti.
Kannattavuuslaskelmat osoittivat että veteraanien ja invalidien kuntoutus on kannattavaa etenkin pidempi kestoisissa kuntoutusjaksoissa. Hemmotteluloman kannattavuuteen Hopeanimen tulisi kiinnittää tulevaisuudessa entistä tarkempaa huomiota.
Keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousivat palveluiden kustannustehokkuuden parantaminen, lisämyyntiin satsaaminen, uusien palvelutuotteiden kehittäminen, markkinoinnin tehostaminen sekä tärkeisiin asiakkuuksiin panostaminen.
Jatkotutkimusaiheiksi opinnäytetyö esittää, myös muiden palvelutuotteiden kannattavuuden selvittämisen, jotta Hopeaniemi pystyisi takaamaan kilpailukykynsä tulevaisuuden kiristyvässä kilpailussa. Asiakaslähtöisen liiketoimintamallin kehittäminen sisältää myös markkina- ja asiakastiedon lisäämisen.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostui asiakaslähtöiseen liiketoimintamallin osa-alueista sekä asiakkuuksien johtamisen käsitteestä osana asiakaslähtöistä liiketoimintaa. Kustannuslaskenta ja laskentatoimi olivat niin ikään osa teoreettista viitekehystä.
Tämän opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämisosio sisälsi asiakasryhmäkohtaiset kannattavuuslaskelmat. Kannattavuusarvioinnin kohteena olivat sotaveteraanien ja sotainvalidien kuntoutus sekä kolmen vuorokauden mittainen hemmottelulomapaketti.
Kannattavuuslaskelmat osoittivat että veteraanien ja invalidien kuntoutus on kannattavaa etenkin pidempi kestoisissa kuntoutusjaksoissa. Hemmotteluloman kannattavuuteen Hopeanimen tulisi kiinnittää tulevaisuudessa entistä tarkempaa huomiota.
Keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousivat palveluiden kustannustehokkuuden parantaminen, lisämyyntiin satsaaminen, uusien palvelutuotteiden kehittäminen, markkinoinnin tehostaminen sekä tärkeisiin asiakkuuksiin panostaminen.
Jatkotutkimusaiheiksi opinnäytetyö esittää, myös muiden palvelutuotteiden kannattavuuden selvittämisen, jotta Hopeaniemi pystyisi takaamaan kilpailukykynsä tulevaisuuden kiristyvässä kilpailussa. Asiakaslähtöisen liiketoimintamallin kehittäminen sisältää myös markkina- ja asiakastiedon lisäämisen.