SEURATAAN YHDESSÄ : Opaslehtisen laadinta pre-eklampsian oireiden kotiseurannan tueksi
Kortet, Saija (2011)
Kortet, Saija
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010362
Tiivistelmä
Toteutin opinnäytetyöni tuotekehitysprojektina, jonka tulostavoitteena oli suunnitella ja tuottaa opaslehtinen raskausmyrkytyksen oireiden kotiseurannan tueksi. Lyhyen tähtäimen toiminnallisena tavoitteena oli, että äitiysneuvolan asiakas osaa seurata oireita ja on motivoitunut noudattamaan kotihoito-ohjeita. Lyhyen tähtäimen tavoitteena oli myös se, että henkilökunta alkaa käyttää opaslehtistä apuvälineenään potilasohjauksessa. Pitkän tähtäimen tavoitteena oli, että potilasohjauksen laatu paranee ja näin ollen edistää potilaiden terveyttä.
Projekti sai alkunsa opinnäytetyön tekijän omasta kiinnostuksesta sekä esikyselyn myötä tehdystä tarpeen tunnistamisesta. Tiedonhakujen myötä kävi ilmi, ettei vastaavanlaista tuotetta ole markkinoilla. Yhteistyökumppanillanikaan ei ollut aiheeseen liittyvää asiakkaille annettavaa materiaalia käytössään. Pre-eklampsian varhainen tunnistaminen ja toteaminen ovat äitiysneuvolan tärkeimpiä päämääriä. Potilasohjauksella on suuri merkitys asiakkaan motivoitumiselle omahoitoonsa. Tutkimusten mukaan suullinen potilasohjaus ei yleensä riitä, vaan asiakas tarvitsee tuekseen kirjallista materiaalia, josta voi tarvittaessa kerrata hoito-ohjeita.
Projekti alkoi teoriatiedon haulla ja lähdemateriaaliin perehtymisellä ja jatkui opaslehtisen sisällön ja ulkoasun luonnostelulla. Tuotteelle asetettiin laatukriteerit, joiden avulla tapahtui laadunhallinta tuotekehityksen eri vaiheissa. Opaslehtinen on suunniteltu jaettavaksi äitiysneuvolassa tilanteissa, joissa raskaana olevalla on todettu verenpaineen kohonneen ja/tai virtsasta on löytynyt proteiinia ja asiakas alkaa seurata oireita kotona. Opaslehtinen sisältää ohjeet oireiden seurannasta sekä ohjeet siitä, milloin ja mihin raskaana olevan tulee olla yhteydessä. Tuote esitestattiin oikeassa käyttöympäristössään ja käyttäjien antama palaute kerättiin ja analysoitiin. Palaute oli positiivista ja korjaustarpeita oli vain muutama. Opaslehtinen koettiin käyttäjiensä keskuudessa onnistuneeksi ja erittäin tarpeelliseksi. Erityisesti terveydenhoitajien antama palaute puhui opaslehtisen tarpeellisuuden puolesta. Lopuksi opaslehtisen arviointi tapahtui peilaamalla lopputulosta asetettuihin tavoitteisiin.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia, onko opaslehtinen otettu käyttöön ja onko se vaikuttanut asiakkaiden saaman ohjauksen laatuun. Koko opinnäytetyöprojekti on lisännyt tietämystäni ja kehittänyt minua ammatillisesti. Perehdyttyäni potilasohjaukseen, pystyn tulevassa ammatissani ottamaan huomioon ohjaukseen vaikuttavat tekijät paremmin ja näin ollen toteuttamaan laadukkaampaa potilasohjausta.
Projekti sai alkunsa opinnäytetyön tekijän omasta kiinnostuksesta sekä esikyselyn myötä tehdystä tarpeen tunnistamisesta. Tiedonhakujen myötä kävi ilmi, ettei vastaavanlaista tuotetta ole markkinoilla. Yhteistyökumppanillanikaan ei ollut aiheeseen liittyvää asiakkaille annettavaa materiaalia käytössään. Pre-eklampsian varhainen tunnistaminen ja toteaminen ovat äitiysneuvolan tärkeimpiä päämääriä. Potilasohjauksella on suuri merkitys asiakkaan motivoitumiselle omahoitoonsa. Tutkimusten mukaan suullinen potilasohjaus ei yleensä riitä, vaan asiakas tarvitsee tuekseen kirjallista materiaalia, josta voi tarvittaessa kerrata hoito-ohjeita.
Projekti alkoi teoriatiedon haulla ja lähdemateriaaliin perehtymisellä ja jatkui opaslehtisen sisällön ja ulkoasun luonnostelulla. Tuotteelle asetettiin laatukriteerit, joiden avulla tapahtui laadunhallinta tuotekehityksen eri vaiheissa. Opaslehtinen on suunniteltu jaettavaksi äitiysneuvolassa tilanteissa, joissa raskaana olevalla on todettu verenpaineen kohonneen ja/tai virtsasta on löytynyt proteiinia ja asiakas alkaa seurata oireita kotona. Opaslehtinen sisältää ohjeet oireiden seurannasta sekä ohjeet siitä, milloin ja mihin raskaana olevan tulee olla yhteydessä. Tuote esitestattiin oikeassa käyttöympäristössään ja käyttäjien antama palaute kerättiin ja analysoitiin. Palaute oli positiivista ja korjaustarpeita oli vain muutama. Opaslehtinen koettiin käyttäjiensä keskuudessa onnistuneeksi ja erittäin tarpeelliseksi. Erityisesti terveydenhoitajien antama palaute puhui opaslehtisen tarpeellisuuden puolesta. Lopuksi opaslehtisen arviointi tapahtui peilaamalla lopputulosta asetettuihin tavoitteisiin.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia, onko opaslehtinen otettu käyttöön ja onko se vaikuttanut asiakkaiden saaman ohjauksen laatuun. Koko opinnäytetyöprojekti on lisännyt tietämystäni ja kehittänyt minua ammatillisesti. Perehdyttyäni potilasohjaukseen, pystyn tulevassa ammatissani ottamaan huomioon ohjaukseen vaikuttavat tekijät paremmin ja näin ollen toteuttamaan laadukkaampaa potilasohjausta.