Itä-Uudenmaan palveluohjausprojekti : Asiakkaan näkemyksiä saamastaan palveluohjauksesta
Liukkonen, Tarja; Mäkelä, Sari (2009)
Liukkonen, Tarja
Mäkelä, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042365
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Itä-Uudenmaan päihdeongelmaisille toimivan palveluohjausprojektin analysointi asiakasnäkökulmasta. Työn tarkoituksena on kartoittaa asiakkaiden näkemyksiä saamastaan palveluohjauksesta. Lisäksi työn tarkoituksena on selvittää miten hyvin palveluohjaus tukee asiakkaan näkökulmasta hänen omia tarpeitaan ja päihteettömyyttään. Saaduilla tuloksilla on mahdollista selvittää palveluohjauksen tarvetta Itä-Uudellamaalla ja samalla saaduilla tuloksilla voidaan auttaa pyrkimystä juurruttaa päihdeongelmaisten palveluohjaus vakinaiseksi toiminnaksi.
Opinnäytetyötä varten kerättiin palveluohjauksen piirissä olevilta tai olleilta asiakkailta kyselylomaketta hyväksi käyttäen mielipiteitä saamastaan palveluohjauksesta. Vastausaika lomakkeeseen oli helmikuu 2009. Hyväksyttyjä lomakkeita saatiin kaikkiaan viisitoista kappaletta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan asiakkaat kokevat palveluohjauksen tukevan heidän päihteettömyyttään, ja samalla he saivat ajantasaista tietoa paikallisista päihdepalveluista. Asiakkaiden asioiden hoito parantui muiden palveluntuottajien kanssa. Asioiden hoito selkiytyi ja ongelmienhoito on edennyt. Asiakkaat kokivat palveluohjauksen heille tärkeäksi nykytilanteessa sekä jatkossa. Laitoksesta palaaville asiakkaille palveluohjaus tarjosi tukea yhteiskuntaan liittymisessä aktiiviseksi toimijaksi. Palveluohjauksen myötä aloitettuun vertaisryhmätoimintaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä.
Pääasiallinen kehityskohde asiakkaiden mielipiteisiin peilaten on toiminnan jatkuvuuden turvaaminen. Yhteistyötahojen aktivointi ja henkilöresurssien lisääminen nousivat kehityskohteiksi palveluohjauksen toimijalta.
Asiasanat: palveluohjaus, päihdeongelmaiset, elämänhallinta, asiakaslähtöisyys, vuorovaikutus, tukeminen
Opinnäytetyötä varten kerättiin palveluohjauksen piirissä olevilta tai olleilta asiakkailta kyselylomaketta hyväksi käyttäen mielipiteitä saamastaan palveluohjauksesta. Vastausaika lomakkeeseen oli helmikuu 2009. Hyväksyttyjä lomakkeita saatiin kaikkiaan viisitoista kappaletta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan asiakkaat kokevat palveluohjauksen tukevan heidän päihteettömyyttään, ja samalla he saivat ajantasaista tietoa paikallisista päihdepalveluista. Asiakkaiden asioiden hoito parantui muiden palveluntuottajien kanssa. Asioiden hoito selkiytyi ja ongelmienhoito on edennyt. Asiakkaat kokivat palveluohjauksen heille tärkeäksi nykytilanteessa sekä jatkossa. Laitoksesta palaaville asiakkaille palveluohjaus tarjosi tukea yhteiskuntaan liittymisessä aktiiviseksi toimijaksi. Palveluohjauksen myötä aloitettuun vertaisryhmätoimintaan asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä.
Pääasiallinen kehityskohde asiakkaiden mielipiteisiin peilaten on toiminnan jatkuvuuden turvaaminen. Yhteistyötahojen aktivointi ja henkilöresurssien lisääminen nousivat kehityskohteiksi palveluohjauksen toimijalta.
Asiasanat: palveluohjaus, päihdeongelmaiset, elämänhallinta, asiakaslähtöisyys, vuorovaikutus, tukeminen