Kommunikointia monella tapaa : Selkokielinen opas maahanmuuttajaperheille Oulun kaupungin päiväkoteihin
Arttijeff, Maria; Kettunen, Paula (2011)
Arttijeff, Maria
Kettunen, Paula
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010410
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme on tehty varhaiskasvatuksellisesta näkökulmasta ja se keskittyy maahanmuuttajalapsiin ja heidän perheisiinsä suomalaisessa päiväkotimaailmassa. Opinnäytetyömme tavoitteena oli koota selkokielinen opas Oulun kaupungille jaettavaksi maahanmuuttajaperheille päiväkodeissa. Oppaan tavoitteena on lisätä päiväkodin henkilöstön ja maahanmuuttajaperheiden välistä vuorovaikutusta, helpottaa tiedon siirtoa perheille sekä tukea kasvatuskumppanuutta. Lisäksi tavoitteenamme oli lisätä omia ammatillisia valmiuksia kohdata maahanmuuttajaperhe ja – lapsi työn kautta.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyössämme käsiteltiin myös muita ajankohtaisia asioita päiväkotimaailmasta, mm. kasvatuskumppanuutta, monikulttuurisuutta sekä asiakaslähtöisyyttä. Työstimme opinnäytetyöhankettamme talvesta 2010 kevääseen 2011. Tavoitteena on saada selkokielinen opas käyttöön jokaisessa Oulun kaupungin päiväkodissa, missä on maahanmuuttajalapsia.
Metodologinen esittely:
Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja toteutimme sen avokyselyn avulla kahteen eri päiväkotiin, joissa on maahanmuuttajalapsia. Kyselystämme saamia vastauksia olemme käsitelleet teorian ohella sekä työstäneet niiden pohjalta selkokielisen oppaan Oulun kaupungin päiväkoteihin. Lisäksi haastattelimme Oulun kaupungin maahanmuuttajakoordinaattori Raija Ylilehto-Suvantoa. Haastattelutyyppinä käytimme avointa haastattelua. Analyysimenetelmänä olemme käyttäneet teemoittelua.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kyselyn avulla saimme selville, että selkokieliselle oppaalle on selvä tarve päiväkotimaailmassa. Oppaasta toivotaan helpotusta käytännön asioiden hoitamiseen sekä tukemaan kasvatuskumppanuutta ja kommunikointia päiväkodin henkilöstön ja maahanmuuttajaperheiden välille.
Johtopäätökset:
Monikulttuurisuus lisääntyy koko ajan Oulussa ja päiväkodeissa kuuluu yhä useampaa eri kieltä. Jotta kasvatuskumppanuus ja vuorovaikutus toimivat hyvin perheiden ja työntekijöiden välillä, täytyy työkalujen olla kunnossa. Toivottavasti oppaastamme olisi hyötyä sekä perheille, että työntekijöille.
Opinnäytetyömme on tehty varhaiskasvatuksellisesta näkökulmasta ja se keskittyy maahanmuuttajalapsiin ja heidän perheisiinsä suomalaisessa päiväkotimaailmassa. Opinnäytetyömme tavoitteena oli koota selkokielinen opas Oulun kaupungille jaettavaksi maahanmuuttajaperheille päiväkodeissa. Oppaan tavoitteena on lisätä päiväkodin henkilöstön ja maahanmuuttajaperheiden välistä vuorovaikutusta, helpottaa tiedon siirtoa perheille sekä tukea kasvatuskumppanuutta. Lisäksi tavoitteenamme oli lisätä omia ammatillisia valmiuksia kohdata maahanmuuttajaperhe ja – lapsi työn kautta.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyössämme käsiteltiin myös muita ajankohtaisia asioita päiväkotimaailmasta, mm. kasvatuskumppanuutta, monikulttuurisuutta sekä asiakaslähtöisyyttä. Työstimme opinnäytetyöhankettamme talvesta 2010 kevääseen 2011. Tavoitteena on saada selkokielinen opas käyttöön jokaisessa Oulun kaupungin päiväkodissa, missä on maahanmuuttajalapsia.
Metodologinen esittely:
Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja toteutimme sen avokyselyn avulla kahteen eri päiväkotiin, joissa on maahanmuuttajalapsia. Kyselystämme saamia vastauksia olemme käsitelleet teorian ohella sekä työstäneet niiden pohjalta selkokielisen oppaan Oulun kaupungin päiväkoteihin. Lisäksi haastattelimme Oulun kaupungin maahanmuuttajakoordinaattori Raija Ylilehto-Suvantoa. Haastattelutyyppinä käytimme avointa haastattelua. Analyysimenetelmänä olemme käyttäneet teemoittelua.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kyselyn avulla saimme selville, että selkokieliselle oppaalle on selvä tarve päiväkotimaailmassa. Oppaasta toivotaan helpotusta käytännön asioiden hoitamiseen sekä tukemaan kasvatuskumppanuutta ja kommunikointia päiväkodin henkilöstön ja maahanmuuttajaperheiden välille.
Johtopäätökset:
Monikulttuurisuus lisääntyy koko ajan Oulussa ja päiväkodeissa kuuluu yhä useampaa eri kieltä. Jotta kasvatuskumppanuus ja vuorovaikutus toimivat hyvin perheiden ja työntekijöiden välillä, täytyy työkalujen olla kunnossa. Toivottavasti oppaastamme olisi hyötyä sekä perheille, että työntekijöille.