Martat-lehden lukijatutkimus
Klemola, Maija (2011)
Klemola, Maija
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110570
Tiivistelmä
Markkinointiviestintä on yrityksen tai yhteisön ulkoisiin sidosryhmiin kohdistuvaa viestintää. Sen keskeinen tavoite on lisätä kohderyhmän tietoisuutta yrityksestä ja sen tuotteista sekä saada kohderyhmä toimimaan halutulla tavalla. Painettu materiaali, etenkin lehdet, ovat yksi vaikuttavimmista kanavista kohderyhmän tavoittamiseen.
Aikakauslehti on tyypillisesti useiden sivujen laajuinen kokonaisuus, jossa hyödynnetään kuvia. Se on luonteeltaan viihteellisempi kuin sanomalehti, koska käsiteltävät aiheet ovat juuri tietylle kohderyhmälle suunnattuja. Aikakauslehtiä jaotellaan sisällön, kohderyhmän, käyttötarpeen ja julkaisijan mukaan eri ryhmiin.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2011 lukijatutkimuksena Marttaliiton jäsenlehdelle eli Martat-lehdelle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia mielipiteitä lehti herättää lukijoissa ja millaisia aiheita lukijat toivovat lehdessä käsiteltävän. Opinnäytetyöstä tekee ajankohtaisen se, että Martat-lehden viimeisin lukijatutkimus toteutettiin seitsemän vuotta sitten. Tutkimuksen arvoa nostaa myös se, että lehti aiotaan uudistaa vuonna 2012, kun se täyttää 110 vuotta. Lehden uudistuksessa hyödynnetään tämän tutkimuksen tuloksia.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista tutkimusotetta, koska lehdellä on yhteensä 45 000 lukijaa Suomessa sekä ulkomailla. Perusjoukkoa ei jaettu otantaan, vaan kaikilla lehden lukijoilla oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen. Saatekirje ja kyselylomake painettiin Martat-lehden julkaisuun 1/2011. Vastausaikaa oli kolme viikkoa. Lomakkeita palautui 1 447, mikä antaa vastausprosentiksi 3,2 prosenttia. Yhtään lomaketta ei tarvinnut hylätä. Tutkimuksen vastaukset analysoitiin SPSS tilasto-ohjelmalla sekä Excel taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimustulosten mukaan lehteen ollaan tyytyväisiä. Lukijat antoivat lehdelle keskiarvosanaksi kouluarvosanan 8,5. Lehteä pidetään helppolukuisena ja artikkeleita mielenkiintoisina. Lukijat ilmaisivat vahvasti mielipiteensä mainoksista ja sähköisen lehtiversion tarpeellisuudesta sekä antoivat runsaasti uusia artikkeli-ideoita. Artikkeli-ideoita tuli muun muassa ihmissuhteista, terveydestä, ikääntymisestä ja perheasioista.
Aikakauslehti on tyypillisesti useiden sivujen laajuinen kokonaisuus, jossa hyödynnetään kuvia. Se on luonteeltaan viihteellisempi kuin sanomalehti, koska käsiteltävät aiheet ovat juuri tietylle kohderyhmälle suunnattuja. Aikakauslehtiä jaotellaan sisällön, kohderyhmän, käyttötarpeen ja julkaisijan mukaan eri ryhmiin.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2011 lukijatutkimuksena Marttaliiton jäsenlehdelle eli Martat-lehdelle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia mielipiteitä lehti herättää lukijoissa ja millaisia aiheita lukijat toivovat lehdessä käsiteltävän. Opinnäytetyöstä tekee ajankohtaisen se, että Martat-lehden viimeisin lukijatutkimus toteutettiin seitsemän vuotta sitten. Tutkimuksen arvoa nostaa myös se, että lehti aiotaan uudistaa vuonna 2012, kun se täyttää 110 vuotta. Lehden uudistuksessa hyödynnetään tämän tutkimuksen tuloksia.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista tutkimusotetta, koska lehdellä on yhteensä 45 000 lukijaa Suomessa sekä ulkomailla. Perusjoukkoa ei jaettu otantaan, vaan kaikilla lehden lukijoilla oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen. Saatekirje ja kyselylomake painettiin Martat-lehden julkaisuun 1/2011. Vastausaikaa oli kolme viikkoa. Lomakkeita palautui 1 447, mikä antaa vastausprosentiksi 3,2 prosenttia. Yhtään lomaketta ei tarvinnut hylätä. Tutkimuksen vastaukset analysoitiin SPSS tilasto-ohjelmalla sekä Excel taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimustulosten mukaan lehteen ollaan tyytyväisiä. Lukijat antoivat lehdelle keskiarvosanaksi kouluarvosanan 8,5. Lehteä pidetään helppolukuisena ja artikkeleita mielenkiintoisina. Lukijat ilmaisivat vahvasti mielipiteensä mainoksista ja sähköisen lehtiversion tarpeellisuudesta sekä antoivat runsaasti uusia artikkeli-ideoita. Artikkeli-ideoita tuli muun muassa ihmissuhteista, terveydestä, ikääntymisestä ja perheasioista.