TALOUSTAIDON VAIKUTUS NUORTEN AIKUISTEN SÄÄSTÄMISEEN : Case: Sampo Pankin säästämistuotteet
Jokinen, Jonna (2011)
Jokinen, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110583
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Nuoret aikuiset pitäisi saada ymmärtämään omaa talouttaan ja suunnittelemaan sitä. Opinnäytteessä on tutkittu, voiko Sampo Pankki luontevasti auttaa nuorta aikuista näkemään oma taloutensa laajemmin ja miten pankki voi luontevasti tarjota oikeat ratkaisut eri tilanteisiin, josta on myös tulevaisuudessa hyötyä. Oman talouden hallintaan liittyy vahvasti kulutuskäyttäytyminen ja sitä kautta säästämisen omakohtainen kokeminen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, mikä saa nuoret aikuiset säästämään. Mitkä konkreettiset asiat tai kokemukset vaikuttavat siihen, ja miten nuoret aikuiset nämä asiat kokevat henkilökohtaisessa elämässään?
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää tosiasioita eli selvittää käyttäytymisen todellisia syitä ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli lisäksi analysoida ne mahdollisimman perusteellisesti. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna. Tutkimuksen haastattelurunko muodostui E. Rogersin innovaation diffuusioteorian eli käytännön sulautumisen teorian pohjalta. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin.
Säästäminen ja sijoittaminen nuorten aikuisten keskuudessa ovat hyvin vaihtelevaa. Tutkimus osoitti, että se johtunee hyvin erilaisista elämäntilanteista, iästä, koulutuksesta ja henkilökohtaisista piirteistä, joilla tarkoitetaan mm. riskinsietokykyä ja uuden omaksumisen nopeutta. Taloudellisia ongelmia seuraa, jos ei ymmärrä, miten talouttansa hoitaa. Tärkein asia, jonka tutkimus osoitti, on se, että tiedostamalla oman taloudenhoitonsa ja siihen liittyvät asiat voidaan oman talouden hoitoa parantaa. Tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset ovat hyvinkin itsenäisiä. He arvostavat tietojen helppoa saatavuutta.
Markkinointia tulisi laajentaa aktiivisemmin ja luovemmin. Kannattaisi hyödyntää sosiaalisia verkkoja talousosaamisen ja säästämisen levityksessä. Sosiaalisissa verkoissa tiedottamista tulisi ajatella ennemminkin oppimisprosessina kuin kaupallisena prosessina.
Nuoret aikuiset pitäisi saada ymmärtämään omaa talouttaan ja suunnittelemaan sitä. Opinnäytteessä on tutkittu, voiko Sampo Pankki luontevasti auttaa nuorta aikuista näkemään oma taloutensa laajemmin ja miten pankki voi luontevasti tarjota oikeat ratkaisut eri tilanteisiin, josta on myös tulevaisuudessa hyötyä. Oman talouden hallintaan liittyy vahvasti kulutuskäyttäytyminen ja sitä kautta säästämisen omakohtainen kokeminen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, mikä saa nuoret aikuiset säästämään. Mitkä konkreettiset asiat tai kokemukset vaikuttavat siihen, ja miten nuoret aikuiset nämä asiat kokevat henkilökohtaisessa elämässään?
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää tosiasioita eli selvittää käyttäytymisen todellisia syitä ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli lisäksi analysoida ne mahdollisimman perusteellisesti. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluna. Tutkimuksen haastattelurunko muodostui E. Rogersin innovaation diffuusioteorian eli käytännön sulautumisen teorian pohjalta. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin.
Säästäminen ja sijoittaminen nuorten aikuisten keskuudessa ovat hyvin vaihtelevaa. Tutkimus osoitti, että se johtunee hyvin erilaisista elämäntilanteista, iästä, koulutuksesta ja henkilökohtaisista piirteistä, joilla tarkoitetaan mm. riskinsietokykyä ja uuden omaksumisen nopeutta. Taloudellisia ongelmia seuraa, jos ei ymmärrä, miten talouttansa hoitaa. Tärkein asia, jonka tutkimus osoitti, on se, että tiedostamalla oman taloudenhoitonsa ja siihen liittyvät asiat voidaan oman talouden hoitoa parantaa. Tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset ovat hyvinkin itsenäisiä. He arvostavat tietojen helppoa saatavuutta.
Markkinointia tulisi laajentaa aktiivisemmin ja luovemmin. Kannattaisi hyödyntää sosiaalisia verkkoja talousosaamisen ja säästämisen levityksessä. Sosiaalisissa verkoissa tiedottamista tulisi ajatella ennemminkin oppimisprosessina kuin kaupallisena prosessina.