Mittaaminen oppivan organisaation kehittämisen tukena Kokkolan ammattiopistossa
Haarala, Päivi (2011)
Haarala, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110608
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän Kiinteistöpalvelujen Kokkolan ammattiopiston laitoshuoltajien työtä kohti oppivaa organisaatiota mittaamisen avulla. Tarkoituksena oli luoda malli asiakastyytyväisyyden mittaamiselle ja tulosten hyödyntämiselle osaamisen kehittämiseen. Aiempaa mallia asiakastyytyväisyyden mittaamiselle ei ollut. Samalla oli tarkoitus tukea Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän strategian mukaisten arvojen ja tavoitteiden kehitystä yksikössä.
Opinnäytetyön tekstissä käsitellään oppivan organisaation toimintamallia ja sen kehittämistä sekä esimiehen roolia organisaatiossa. Lisäksi tekstissä käsitellään työssä onnistumisen mittaamista osana esimiestyötä.
Opinnäytetyöhön sisältyy kyselytutkimus. Kysely koski asiakastyytyväisyyttä laitoshuoltajien toiminnasta suhteessa ydintoimintaan Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän Kokkolan ammattiopistossa. Kysely toteutettiin Internetin välityksellä Webropol kyselynä. Kyselyssä tiedusteltiin asiakkaiden tyytyväisyyttä laitoshuoltajien toiminnan tuloksista ja suhtautumisesta asiakkaisiin. Työssä luodaan malli mittaamisen tulosten analysointiin, jotta laitoshuoltajien työtä voidaan kehittä oppivan organisaation mukaiseksi.
Kyselyn tuloksena selvisi, että Kokkolan ammattiopiston henkilökunta on tyytyväisiä laitoshuoltajien työhön suhteessa ydintoimintaan.
Liitteenä on onnistumisen mittaamiseen käytetty kyselytutkimus. Mallia voidaan hyödyntää myös muissa Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän Kiinteistöpalvelujen hoitamissa kiinteistöissä ja sitä voidaan muokata kulloistenkin kehitettävien asioiden mukaiseksi.
Opinnäytetyön tekstissä käsitellään oppivan organisaation toimintamallia ja sen kehittämistä sekä esimiehen roolia organisaatiossa. Lisäksi tekstissä käsitellään työssä onnistumisen mittaamista osana esimiestyötä.
Opinnäytetyöhön sisältyy kyselytutkimus. Kysely koski asiakastyytyväisyyttä laitoshuoltajien toiminnasta suhteessa ydintoimintaan Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän Kokkolan ammattiopistossa. Kysely toteutettiin Internetin välityksellä Webropol kyselynä. Kyselyssä tiedusteltiin asiakkaiden tyytyväisyyttä laitoshuoltajien toiminnan tuloksista ja suhtautumisesta asiakkaisiin. Työssä luodaan malli mittaamisen tulosten analysointiin, jotta laitoshuoltajien työtä voidaan kehittä oppivan organisaation mukaiseksi.
Kyselyn tuloksena selvisi, että Kokkolan ammattiopiston henkilökunta on tyytyväisiä laitoshuoltajien työhön suhteessa ydintoimintaan.
Liitteenä on onnistumisen mittaamiseen käytetty kyselytutkimus. Mallia voidaan hyödyntää myös muissa Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän Kiinteistöpalvelujen hoitamissa kiinteistöissä ja sitä voidaan muokata kulloistenkin kehitettävien asioiden mukaiseksi.