"Voinks mä jatkaa aamulla ope?" : pitkäkestoisen leikin mahdollistaminen vuorohoitopäiväkodissa
Hietala, Soile; Mäki-Turja-Heinonen, Marja (2011)
Hietala, Soile
Mäki-Turja-Heinonen, Marja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254738
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hietala, Soile & Mäki-Turja-Heinonen, Marja. ”Voinks mä jatkaa aamulla ope?” : pitkäkestoisen leikin mahdollistaminen vuorohoitopäiväkodissa. Helsinki, kevät 2011, 71s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pitkäkestoista leikkiä 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Suvelan yhdistyksen vuorohoitopäiväkoti Villivarsassa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä työelämätahon kanssa. Villivarsan aikuisten esille nostamia kysymyksiä olivat muun muassa: Miten päivähoidon aikuiset voivat varmistaa, että päivä ei ole lapselle liian ohjelmoitu ja että leikkimiseen jää tarpeeksi aikaa? Millä muilla keinoin aikuinen voisi mahdollistaa lasten pitkäkestoisen leikin? Voisiko Villivarsan henkilökunta kehittää joitakin uusia käytäntöjä, että leikki saisi jatkua?
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston hankinta toteutettiin tekemällä avoin teemakysely niille päiväkoti Villivarsan kymmenelle aikuiselle, jotka osallistuvat lasten hoito-, opetus- ja kasvatustehtäviin. Avoin teemakyselyrunko oli jaettu viiteen teema-alueeseen. Näitä olivat päiväjärjestys, leikkitilat, leikkivälineet, leikin ohjaus ja leikki. Lisäksi vastaajat saivat määritellä numeroin 1–4 itselle tärkeintä toimintatapaa kasvatus- ja ohjaustehtävässään ja vastata pitkäkestoisen leikin kehittämisen mahdollisuuksista Villivarsassa.
Vastaukset analysoitiin teemoittain avoimen teemakyselyn rungon mukaisesti. Vastauksista nostettiin esiin mielipiteitä ja havaintoja asioista, jotka mahdollistavat tai ovat esteenä pitkäkestoiselle leikille päiväkoti Villivarsassa.
Lasten leikkiaikaan vaikutti vastausten perusteella lyhentävästi kaikenlainen muu toiminta, joka oli muuttunut rutiininomaiseksi käytännöksi. Esimerkiksi siirtymätilanteet katkaisivat leikin. Villivarsassa nähtiin olevan monta tilaa, joihin leikit voitiin jakaa, mutta tilojen pohjakaava teki leikkien valvomisesta haasteellisen. Vastausten mukaan lapset eivät voineet yleensä jättää leikkejä paikoilleen odottamaan leikin jatkumista myöhemmässä vaiheessa, lukuun ottamatta joitain pieniä, esimerkiksi Lego-rakennelmia. Villivarsassa lapset voivat vaikuttaa leikkiaiheisiin niin, että he valitsivat leikin itse tai ainakin esittivät toiveensa siitä. Leikkivälineille mainittiin olevan kuvilla merkityt paikat, ja lapsia opetettiin palauttamaan välineet aina paikoilleen leikkiajan loputtua.
Villivarsan aikuiset olivat valmiita kehittämään pitkäkestoista leikkiä muun muassa muuttamalla tilojen käyttöä ja leikkivälineiden sijoittelua tiloissa. Siivousalueita rajaamalla pyrittäisiin siihen, että leikit saisivat jäädä paikoilleen jopa seuraavaan päivään. Tärkeää olisi saada aikuinen leikkiin mukaan useammin. Villivarsan aikuiset olivat myös halukkaita saamaan koulutusta leikin ohjaukseen.
Asiasanat: leikki, kehitys, ohjaus, vuorohoito, päivähoito, kvalitatiivinen tutkimus
Hietala, Soile & Mäki-Turja-Heinonen, Marja. ”Voinks mä jatkaa aamulla ope?” : pitkäkestoisen leikin mahdollistaminen vuorohoitopäiväkodissa. Helsinki, kevät 2011, 71s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pitkäkestoista leikkiä 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Suvelan yhdistyksen vuorohoitopäiväkoti Villivarsassa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä työelämätahon kanssa. Villivarsan aikuisten esille nostamia kysymyksiä olivat muun muassa: Miten päivähoidon aikuiset voivat varmistaa, että päivä ei ole lapselle liian ohjelmoitu ja että leikkimiseen jää tarpeeksi aikaa? Millä muilla keinoin aikuinen voisi mahdollistaa lasten pitkäkestoisen leikin? Voisiko Villivarsan henkilökunta kehittää joitakin uusia käytäntöjä, että leikki saisi jatkua?
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineiston hankinta toteutettiin tekemällä avoin teemakysely niille päiväkoti Villivarsan kymmenelle aikuiselle, jotka osallistuvat lasten hoito-, opetus- ja kasvatustehtäviin. Avoin teemakyselyrunko oli jaettu viiteen teema-alueeseen. Näitä olivat päiväjärjestys, leikkitilat, leikkivälineet, leikin ohjaus ja leikki. Lisäksi vastaajat saivat määritellä numeroin 1–4 itselle tärkeintä toimintatapaa kasvatus- ja ohjaustehtävässään ja vastata pitkäkestoisen leikin kehittämisen mahdollisuuksista Villivarsassa.
Vastaukset analysoitiin teemoittain avoimen teemakyselyn rungon mukaisesti. Vastauksista nostettiin esiin mielipiteitä ja havaintoja asioista, jotka mahdollistavat tai ovat esteenä pitkäkestoiselle leikille päiväkoti Villivarsassa.
Lasten leikkiaikaan vaikutti vastausten perusteella lyhentävästi kaikenlainen muu toiminta, joka oli muuttunut rutiininomaiseksi käytännöksi. Esimerkiksi siirtymätilanteet katkaisivat leikin. Villivarsassa nähtiin olevan monta tilaa, joihin leikit voitiin jakaa, mutta tilojen pohjakaava teki leikkien valvomisesta haasteellisen. Vastausten mukaan lapset eivät voineet yleensä jättää leikkejä paikoilleen odottamaan leikin jatkumista myöhemmässä vaiheessa, lukuun ottamatta joitain pieniä, esimerkiksi Lego-rakennelmia. Villivarsassa lapset voivat vaikuttaa leikkiaiheisiin niin, että he valitsivat leikin itse tai ainakin esittivät toiveensa siitä. Leikkivälineille mainittiin olevan kuvilla merkityt paikat, ja lapsia opetettiin palauttamaan välineet aina paikoilleen leikkiajan loputtua.
Villivarsan aikuiset olivat valmiita kehittämään pitkäkestoista leikkiä muun muassa muuttamalla tilojen käyttöä ja leikkivälineiden sijoittelua tiloissa. Siivousalueita rajaamalla pyrittäisiin siihen, että leikit saisivat jäädä paikoilleen jopa seuraavaan päivään. Tärkeää olisi saada aikuinen leikkiin mukaan useammin. Villivarsan aikuiset olivat myös halukkaita saamaan koulutusta leikin ohjaukseen.
Asiasanat: leikki, kehitys, ohjaus, vuorohoito, päivähoito, kvalitatiivinen tutkimus