Asiakastietojärjestelmä Pyhtään kuntokeskukselle
Fagerström, Petteri; Laakso, Tommi (2011)
Fagerström, Petteri
Laakso, Tommi
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110604
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on toteuttaa asiakastietojärjestelmä Pyhtään Kuntokeskukselle. Pyhtään kuntokeskus on pieni fysioterapiayritys, jolla ei ole ollut aikaisemmin käytössään minkäänlaista sähköistä tietojärjestelmää asiakkaiden kirjaamiseksi ja laskujen tuottamiseen.
Työn teoriaosuudessa esitellään yleisesti ketterän ohjelmistokehityksen menetelmiä. Tässä projektissa sovellettiin inkrementaalista järjestelmänkehitysmenetelmää. Tietojärjestelmä
toteutettiin MS-Access ohjelmalla, koska se sopi parhaiten tarkoitusperiimme. Yrityksen tarpeet kartoitettiin haastatteluin ja tutustumalla olevissa oleviin dokumentteihin. Asiakastietojärjestelmä kehittyi saadun palautteen perusteella, joka käytännössä tarkoitti useita eri versioita. Kehitystyön aikana syntyi neljä versiota.
Käytännön osuudessa esitellään asiakastietojärjestelmän etenemisprosessin eri versioita yksityiskohtaisesti inkrementaalista kehitysmenetelmää hyödyntäen. Asiakastietojärjestelmäm-me koostuu lomakkeista ja raportista. Lomakkeiden avulla asiakastietoja lisätään, muokataan ja poistetaan, sekä luodaan laskuja. Raportti toimii työkaluna haluttujen asiakastietojen selvittämisessä.
Asiakastietojärjestelmän suunnittelussa ja toteutuksessa onnistuimme meille asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja asiakasyrityksemme kanssa yhteisesti sovittu aikataulutus onnistui. Yhteistyö toimeksiantajamme kanssa sujui mallikkaasti ja saimme runsaasti palautetta projektin aikana. Opinnäytetyömme huipentui työn luovutukseen asiakasyrityksemme käyttöön. Asiakastietojärjestelmästä saatu palaute on ollut positiivista.
Työn teoriaosuudessa esitellään yleisesti ketterän ohjelmistokehityksen menetelmiä. Tässä projektissa sovellettiin inkrementaalista järjestelmänkehitysmenetelmää. Tietojärjestelmä
toteutettiin MS-Access ohjelmalla, koska se sopi parhaiten tarkoitusperiimme. Yrityksen tarpeet kartoitettiin haastatteluin ja tutustumalla olevissa oleviin dokumentteihin. Asiakastietojärjestelmä kehittyi saadun palautteen perusteella, joka käytännössä tarkoitti useita eri versioita. Kehitystyön aikana syntyi neljä versiota.
Käytännön osuudessa esitellään asiakastietojärjestelmän etenemisprosessin eri versioita yksityiskohtaisesti inkrementaalista kehitysmenetelmää hyödyntäen. Asiakastietojärjestelmäm-me koostuu lomakkeista ja raportista. Lomakkeiden avulla asiakastietoja lisätään, muokataan ja poistetaan, sekä luodaan laskuja. Raportti toimii työkaluna haluttujen asiakastietojen selvittämisessä.
Asiakastietojärjestelmän suunnittelussa ja toteutuksessa onnistuimme meille asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja asiakasyrityksemme kanssa yhteisesti sovittu aikataulutus onnistui. Yhteistyö toimeksiantajamme kanssa sujui mallikkaasti ja saimme runsaasti palautetta projektin aikana. Opinnäytetyömme huipentui työn luovutukseen asiakasyrityksemme käyttöön. Asiakastietojärjestelmästä saatu palaute on ollut positiivista.