Kirjastoauto maaseudun monipalvelijana : Selvitys Wiitaunionin kirjastoauton mahdollisuuksista monipalveluautoksi
Hakkarainen, Enni (2011)
Hakkarainen, Enni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110646
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä ja millaisia muiden kuin kirjaston palveluita Wiitaunionin kirjastoautossa voitaisiin toteuttaa. Wiitaunionin eli Pihtiputaan ja Viitasaaren kirjastot toimivat työn toimeksiantajina. Kunnat ovat yhdistäneet kirjastoautotoimintansa vuonna 2007. Pihtipudas ja Viitasaari ovat maaseutumaisia kuntia, joissa yksi haaste kirjastoautopalveluiden järjestämisessä on asiakasmäärän väheneminen. Haja-asutusalueen asukkaat tarvitsevat myös lähipalveluja, joten yksi ratkaisu näiden palveluiden parempaan saavutettavuuteen sekä toisaalta kirjastoautotoiminnan kannattavuuteen on muiden tahojen palvelujen liittäminen kirjastoautoon.
Työ koostui kolmesta eri osasta. Ensin selvitettiin Suomessa toimivista kirjastoalan monipalvelu-autoista saatuja kokemuksia. Tämän jälkeen haastateltiin Wiitaunionin alueen potentiaalisia yhteistyötoimijoita ja heidän halukkuuttaan palvelujen tarjoamiseen kirjastoautossa. Viimeinen osuus oli haja-asutusalueiden asukkaille kohdistettu kvantitatiivinen postikysely, jossa selvitettiin, mitä palveluita asukkaat autosta käyttäisivät. Kaksi ensimmäistä osuutta suoritettiin puhelimitse ja sähköpostitse tammi-maaliskussa 2011. Asukaskysely suoritettiin 1.4.–29.4.2011. Kyselyn vastausprosentiksi tuli 16, mitä voidaan pitää postikyselylle tyypillisenä. Asukaskyselyn tulokset analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla.
Tämän selvitystyön avulla Wiitaunionin kirjastoautoon pystytään suunnittelemaan uudenlainen palvelukonsepti, joka käsittää muiden tahojen palvelujen tarjoamisen. Yhteistyötoimijoille tehtyjen haastattelujen sekä asukaskyselyn tuloksena nykyisessä kirjastoautossa olisi mielekästä ja helppoa tarjota kirjastopalveluiden lisäksi neljää palvelua tai toimintoa. Näitä ovat postin ja apteekin palvelut, terveyspalvelu eli terveysalan ammattilaisen vastaanotto sekä mahdollisuus pienten ongelmajätteiden palauttamiseen kirjastoautossa. Lisäksi kirjastoauton toimiminen ennakkoäänestyspaikkana on yksi mahdollisuus, joka voitaisiin toteuttaa. Mikäli muiden tahojen palveluita päätetään tarjota, haasteiksi muodostuvat etenkin yhteistyön toimivuus muiden toimijoiden kanssa sekä asiakasystävällisten pysäkkiaikojen suunnittelu. Tiedottamiseen ja markkinointiin olisi myös tärkeä panostaa, jotta mahdollisimman moni asukas tavoittaisi kirjastoauton uudet palvelut.
Työ koostui kolmesta eri osasta. Ensin selvitettiin Suomessa toimivista kirjastoalan monipalvelu-autoista saatuja kokemuksia. Tämän jälkeen haastateltiin Wiitaunionin alueen potentiaalisia yhteistyötoimijoita ja heidän halukkuuttaan palvelujen tarjoamiseen kirjastoautossa. Viimeinen osuus oli haja-asutusalueiden asukkaille kohdistettu kvantitatiivinen postikysely, jossa selvitettiin, mitä palveluita asukkaat autosta käyttäisivät. Kaksi ensimmäistä osuutta suoritettiin puhelimitse ja sähköpostitse tammi-maaliskussa 2011. Asukaskysely suoritettiin 1.4.–29.4.2011. Kyselyn vastausprosentiksi tuli 16, mitä voidaan pitää postikyselylle tyypillisenä. Asukaskyselyn tulokset analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla.
Tämän selvitystyön avulla Wiitaunionin kirjastoautoon pystytään suunnittelemaan uudenlainen palvelukonsepti, joka käsittää muiden tahojen palvelujen tarjoamisen. Yhteistyötoimijoille tehtyjen haastattelujen sekä asukaskyselyn tuloksena nykyisessä kirjastoautossa olisi mielekästä ja helppoa tarjota kirjastopalveluiden lisäksi neljää palvelua tai toimintoa. Näitä ovat postin ja apteekin palvelut, terveyspalvelu eli terveysalan ammattilaisen vastaanotto sekä mahdollisuus pienten ongelmajätteiden palauttamiseen kirjastoautossa. Lisäksi kirjastoauton toimiminen ennakkoäänestyspaikkana on yksi mahdollisuus, joka voitaisiin toteuttaa. Mikäli muiden tahojen palveluita päätetään tarjota, haasteiksi muodostuvat etenkin yhteistyön toimivuus muiden toimijoiden kanssa sekä asiakasystävällisten pysäkkiaikojen suunnittelu. Tiedottamiseen ja markkinointiin olisi myös tärkeä panostaa, jotta mahdollisimman moni asukas tavoittaisi kirjastoauton uudet palvelut.