MusaKäsi : Musiikki ja käsityö käsikädessä, toiminnallinen kokeilu musiikkileikkikoulussa
Mäki-Ikola, Annika (2011)
Mäki-Ikola, Annika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110625
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perustuu MusaKäsi -kokeiluun, musiikin ja käsitöiden yhdistämiseen musiikkileikkikoulussa. MusaKäsi-kokeilun tarkoituksena oli tehdä kokeilu siitä, miten musiikki ja käsityöt kulkisivat samaan suuntaan musiikkileikkikoulussa. Tarkoituksena oli havainnoida myös, miten musiikki ja käsityöt saadaan toimivaksi kokonaisuudeksi osaksi musiikkileikkikoulun toimintaa.
MusaKäsi -kokeilu toteutettiin syksyllä 2010 Etelä-Pohjanmaan musiikkiopiston Tanelinrannan opetuspisteen esikouluikäisten kantelemusiikkileikkikouluryhmässä yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan Käsi- ja taideteollisuusyhdistyksen Näppi- käsityökoulun kanssa. Kokeilun aineisto kerättiin havainnoimalla sekä lasten toimintaa ja reagointia, kuin myös omia ajatuksia ja kokemuksia kokeilun kuluessa. Havainnoinnin tueksi otettiin kuvallista materiaalia kameralla ja videokameralla. Kokeiluperiodin loputtua tein kokeiluryhmäläisten vanhemmille puhelinhaastattelun siitä, miten kokeilu oli näyttäytynyt MusaKäsi -ryhmäläisten kotona. Kokeilun yhteistyökumppanille tein lopuksi myös teemahaastattelun siitä, miten hän oli kokeilun kokenut. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Tämä MusaKäsi -kokeilu yhdistää musiikkia ja käsitöitä systemaattisemmin osoitti, että musiikin ja käsitöiden yhdistäminen onnistuu luontevasti teemallisella tasolla. Asioiden työstäminen moniaistisesti ja kokonaisvaltaisesti tukee lasten niin musiikillisten kuin käsityöllistenkin asioiden sisäistämistä. Myös kahden eri alan ammattiosaajan yhteistyö oli toimivaa. Kokeilun vaikutusta lasten itsetunnon kehittymiseen voi peilata lasten innostuneisuudella niin käsityöllistä kuin musiikillistakin tekemistä kohtaan, sekä toistojen kautta koettuun osaamisen iloon.
MusaKäsi -kokeilu toteutettiin syksyllä 2010 Etelä-Pohjanmaan musiikkiopiston Tanelinrannan opetuspisteen esikouluikäisten kantelemusiikkileikkikouluryhmässä yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan Käsi- ja taideteollisuusyhdistyksen Näppi- käsityökoulun kanssa. Kokeilun aineisto kerättiin havainnoimalla sekä lasten toimintaa ja reagointia, kuin myös omia ajatuksia ja kokemuksia kokeilun kuluessa. Havainnoinnin tueksi otettiin kuvallista materiaalia kameralla ja videokameralla. Kokeiluperiodin loputtua tein kokeiluryhmäläisten vanhemmille puhelinhaastattelun siitä, miten kokeilu oli näyttäytynyt MusaKäsi -ryhmäläisten kotona. Kokeilun yhteistyökumppanille tein lopuksi myös teemahaastattelun siitä, miten hän oli kokeilun kokenut. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Tämä MusaKäsi -kokeilu yhdistää musiikkia ja käsitöitä systemaattisemmin osoitti, että musiikin ja käsitöiden yhdistäminen onnistuu luontevasti teemallisella tasolla. Asioiden työstäminen moniaistisesti ja kokonaisvaltaisesti tukee lasten niin musiikillisten kuin käsityöllistenkin asioiden sisäistämistä. Myös kahden eri alan ammattiosaajan yhteistyö oli toimivaa. Kokeilun vaikutusta lasten itsetunnon kehittymiseen voi peilata lasten innostuneisuudella niin käsityöllistä kuin musiikillistakin tekemistä kohtaan, sekä toistojen kautta koettuun osaamisen iloon.