Oikeusavun sähköinen asianhallintajärjestelmä
Koski, Niina (2011)
Koski, Niina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110741
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on oikeusavun sähköinen asianhallintajärjestelmä, Romeo, sekä siihen vahvasti liittyvä sähköinen asiointi. Työn toimeksiantajana on Oulunseudun oikeusaputoimisto. Sähköinen asianhallintajärjestelmä ja sähköinen asiointi otettiin käyttöön 1.3.2010. Järjestelmän eri osapuolia ovat oikeusapuhakemuksen tekijät eli kansalaiset itse ja yksityiset oikeusavustajat sekä oikeusapupäätöksen tekijät eli oikeusaputoimistojen henkilökunta.
Työn tavoitteena on tutkia Romeo-asianhallintajärjestelmän kehitystyötä, käyttäjien koulutusta, järjestelmän käyttöönottoa ja järjestelmässä havaittuja ongelmia ensimmäisen vuoden ajalta käyttöönotosta. Lisäksi tutkitaan järjestelmään kuuluvaa sähköistä asiointia ja siinä kohdattuja ongelmia. Työssä pyritään löytämään vastaukset siihen, mitkä ovat asianhallintajärjestelmän uudistuksen tavoitteet sekä millaiset ovat Romeo-asianhallintajärjestelmän käyttökokemukset.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä on käytetty lainopillista menetelmää sekä kvalitatiivista menetelmää. Lähdehierarkian mukaisesti lähteenä on käytetty voimassaolevaa lainsäädäntöä, lain esitöitä ja oikeuskirjallisuutta. Käytännön näkökulmaa ja mielipiteitä on saatu esille Oulun alueella tehtyjen haastattelujen avulla. Haastateltavat edustavat oikeusapuprosessin eri osapuolia.
Oikeusavun sähköisen asianhallintajärjestelmän kehittämisen keskeisinä syinä olivat resurssikysymykset. Yksityisten oikeusavustajien lähettämät oikeusapuhakemukset voidaan ohjata niihin toimistoihin, joissa on enemmän resursseja kuin muualla. Lisäksi haluttiin, että asiakirjaliikenne vähenee, kun tieto liikkuu sähköisesti. Sähköisen asioinnin avulla on mahdollista helpottaa ja tehostaa kansalaisten ja yksityisten avustajien tai puolustajien asiointia oikeusaputoimistoissa, kun asiointi ei ole sidoksissa fyysiseen aikaan ja paikkaan.
Alkuvaikeuksien jälkeen oikeusaputoimistoissa ollaan pääsääntöisesti oltu tyytyväisiä asianhallintajärjestelmään, vaikka siinä on ongelmia ollutkin. Yksityiset avustajat sen sijaan ovat olleet todella tyytyväisiä sähköiseen asiointiin ja sen tuomiin mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyö on ajantasainen raportti siitä, mitä Romeo-sähköinen asianhallintajärjestelmä nyt on. Työtä on mahdollista hyödyntää sähköisen järjestelmän kehittämisessä ja eteenpäin viemisessä.
Työn tavoitteena on tutkia Romeo-asianhallintajärjestelmän kehitystyötä, käyttäjien koulutusta, järjestelmän käyttöönottoa ja järjestelmässä havaittuja ongelmia ensimmäisen vuoden ajalta käyttöönotosta. Lisäksi tutkitaan järjestelmään kuuluvaa sähköistä asiointia ja siinä kohdattuja ongelmia. Työssä pyritään löytämään vastaukset siihen, mitkä ovat asianhallintajärjestelmän uudistuksen tavoitteet sekä millaiset ovat Romeo-asianhallintajärjestelmän käyttökokemukset.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä on käytetty lainopillista menetelmää sekä kvalitatiivista menetelmää. Lähdehierarkian mukaisesti lähteenä on käytetty voimassaolevaa lainsäädäntöä, lain esitöitä ja oikeuskirjallisuutta. Käytännön näkökulmaa ja mielipiteitä on saatu esille Oulun alueella tehtyjen haastattelujen avulla. Haastateltavat edustavat oikeusapuprosessin eri osapuolia.
Oikeusavun sähköisen asianhallintajärjestelmän kehittämisen keskeisinä syinä olivat resurssikysymykset. Yksityisten oikeusavustajien lähettämät oikeusapuhakemukset voidaan ohjata niihin toimistoihin, joissa on enemmän resursseja kuin muualla. Lisäksi haluttiin, että asiakirjaliikenne vähenee, kun tieto liikkuu sähköisesti. Sähköisen asioinnin avulla on mahdollista helpottaa ja tehostaa kansalaisten ja yksityisten avustajien tai puolustajien asiointia oikeusaputoimistoissa, kun asiointi ei ole sidoksissa fyysiseen aikaan ja paikkaan.
Alkuvaikeuksien jälkeen oikeusaputoimistoissa ollaan pääsääntöisesti oltu tyytyväisiä asianhallintajärjestelmään, vaikka siinä on ongelmia ollutkin. Yksityiset avustajat sen sijaan ovat olleet todella tyytyväisiä sähköiseen asiointiin ja sen tuomiin mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyö on ajantasainen raportti siitä, mitä Romeo-sähköinen asianhallintajärjestelmä nyt on. Työtä on mahdollista hyödyntää sähköisen järjestelmän kehittämisessä ja eteenpäin viemisessä.