LAATUKÄSIKIRJA : Kapeenkoski Oy:n toiminnan laadunseuranta
Lintula, Juuli; Toikkanen, Tuomo (2011)
Lintula, Juuli
Toikkanen, Tuomo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Kapeenkoski Oy:lle helposti omaksuttava laatukäsikirjan pohja yrityksen arkisten rutiinien laadun hallitsemiseksi. Työ aloitettiin haastattelemalla yrittäjä Aimo Herneahoa. Haastattelun pohjalta laadittiin työn alustava rakenne ja työnjako Tuomo Toikkasen ja Juuli Lintulan kesken. Yrittäjän toiveiden mukaan laadittiin pohja laatukäsikirjasta, jossa yrityksen tarjoamista tuotteista ohjataan kokoamaan palvelupaketteja sekä opastetaan henkilökuntaa markkinointiviestinnällisestä sekä myynnillisestä näkökulmasta. Opinnäytetyön toteutuksessa ei haluttu mennä muistilistatasolle, vaan sen avulla työntekijät voivat keskinäisissä palavereissaan kehittää yrityksessä käytettävät tilannekohtaiset toimintaohjeet. Tämä lähestymistapa katsottiin motivoivimmaksi ja joustavimmaksi. Teos on pysyväisohje, jonka luettuaan henkilökunnan tai sidosryhmän edustaja tai asiakas saa selkeän kuvan yrityksen toimintaperiaatteista, arvoista ja visioista, ja toisaalta työkaluja yleisten ongelmatilanteiden selvittämiseen. Opinnäytetyön liitteenä on työn ohessa syntynyt suppeampi perehdyttämisopas, jonka avulla lyhyt-aikaisessakin työsuhteessa toimivat henkilöt on mahdollista perehdyttää muodollisesti yrityksen arvoihin ja toiminnan kulmakiviin. Perehdyttämisopas on hyvä apuväline käytännön perehdyttämisen ohessa. Tulevaisuudessa opinnäytetyön pohjalta on mahdollista laatia virallinen laatukäsikirja, jolle voidaan anoa kolmannen osapuolen myöntämä sertifiointi.