Taiteen perusopetus Lappeenrannassa opetussuunnitelmien mukaan
Ranta, Kati (2011)
Ranta, Kati
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310890
Tiivistelmä
Taiteen perusopetus on tasolta toiselle etenevää, peruskoulun ulkopuolista taiteen opetusta, joka on ensisijaisesti tarkoitettu lapsille ja nuorille. Taiteen perusopetuksen piiriin kuuluu yhdeksän taiteen alaa: kuvataide, arkkitehtuuri, audiovisuaalinen taide, käsityö, musiikki, tanssi, teatteri, sirkus- ja sanataide. Taiteenlajeista on erikseen laaja ja yleinen oppimäärä. Opetushallitus määrittää taiteen lajeille opetussuunnitelmien perusteet, joista oppilaitoksen tulee noudattaa, ja joiden pohjalta laatii oman opetussuunnitelmansa. Opetushallitus myöntää taiteen perusopetuksen järjestämisluvat. Opetusta voi järjestää niin kunta, kuin yhdistys tai järjestö. Valtio voi myöntää opetuksen järjestäjille opetustuntikohtaista valtion tukea.
Opetussuunnitelma on eräänlainen toimintasuunnitelma, joka kertoo koululle mitä opetus pitää sisällään, sekä millaisia tavoitteita opetukseen liittyy. Nykyisin käytettävät opetussuunnitelmat on laadittu vuonna 2002 ja 2005. Tulossa on opetussuunnitelman uudistus, joka sijoittuu aikavälille 2011-2014.
Opinnäytetyö Taiteen perusopetus Lappeenrannassa opetussuunnitelmien mukaan tutkii sitä, miten opetussuunnitelman toteutus näkyy koulujen toiminnassa. Tutkimusosuus toteutettiin haastattelemalla Lappeenrannan taiteen perusopetuksen oppilaitosten rehtoreita tai muita opetussuunnitelmista vastaavia henkilöitä. Tutkimuksen tarkoitus oli löytää vastauksia sellaisiin kysymyksiin, joihin opetushallituksen opetussuunnitelmien perusteet, ja koulujen omat opetussuunnitelmat eivät vastanneet. Tällaisia kysymyksiä olivat muun muassa erilaisten lasten asema opetus- ja hakutilanteessa. Erityisesti vammaisten, vähävaraisten ja vieraskielisten lasten asemaa selvitetään, sillä he kuuluvat ryhmiin, jotka usein voidaan unohtaa tai jättää huomioimatta. Koska kiusaaminen on yleinen ilmiö peruskoulun puolella, tutkimuksessa otetaan selvää, tapahtuuko myös taiteen perusopetuksen puolella kiusaamista, ja miten koulut reagoivat kiusaamistilanteisiin. Tutkimuksessa käsitellään myös koulujen tulevaisuuden suunnitelmia ja kehittämiskohteita. Tulevan opetussuunnitelman uudistuksen vuoksi tutkimuksessa selvitettiin koulujen opetussuunnitelmantekoprosessia, ja sitä, mitä muutoksia he uuteen opetussuunnitelmaan haluaisivat.
Opetussuunnitelma on eräänlainen toimintasuunnitelma, joka kertoo koululle mitä opetus pitää sisällään, sekä millaisia tavoitteita opetukseen liittyy. Nykyisin käytettävät opetussuunnitelmat on laadittu vuonna 2002 ja 2005. Tulossa on opetussuunnitelman uudistus, joka sijoittuu aikavälille 2011-2014.
Opinnäytetyö Taiteen perusopetus Lappeenrannassa opetussuunnitelmien mukaan tutkii sitä, miten opetussuunnitelman toteutus näkyy koulujen toiminnassa. Tutkimusosuus toteutettiin haastattelemalla Lappeenrannan taiteen perusopetuksen oppilaitosten rehtoreita tai muita opetussuunnitelmista vastaavia henkilöitä. Tutkimuksen tarkoitus oli löytää vastauksia sellaisiin kysymyksiin, joihin opetushallituksen opetussuunnitelmien perusteet, ja koulujen omat opetussuunnitelmat eivät vastanneet. Tällaisia kysymyksiä olivat muun muassa erilaisten lasten asema opetus- ja hakutilanteessa. Erityisesti vammaisten, vähävaraisten ja vieraskielisten lasten asemaa selvitetään, sillä he kuuluvat ryhmiin, jotka usein voidaan unohtaa tai jättää huomioimatta. Koska kiusaaminen on yleinen ilmiö peruskoulun puolella, tutkimuksessa otetaan selvää, tapahtuuko myös taiteen perusopetuksen puolella kiusaamista, ja miten koulut reagoivat kiusaamistilanteisiin. Tutkimuksessa käsitellään myös koulujen tulevaisuuden suunnitelmia ja kehittämiskohteita. Tulevan opetussuunnitelman uudistuksen vuoksi tutkimuksessa selvitettiin koulujen opetussuunnitelmantekoprosessia, ja sitä, mitä muutoksia he uuteen opetussuunnitelmaan haluaisivat.