Tutkimus rantarakentamisen tuotetarpeista ja verkko-ostokäyttäytymisestä : Case SunPont Oy
Koponen, Monica; Puttonen, Katri (2011)
Koponen, Monica
Puttonen, Katri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510952
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoja kuluttajan verkko-ostokäyttäytymisestä sekä kartoittaa mahdollisia tuotetarpeita liittyen rantarakentamista käsittäviin kysymyksiin. Työ toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään verkkokauppaa, ostokäyttäytymistä ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Työ tutkii kuluttajien piharakentamiseen, puutarhanhoitoon, rantarakentamiseen ja verkko-ostokäyttäytymiseen liittyviä kysymyksiä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimus toteutettiin informoituna kyselynä sekä www-kyselynä.
Tutkimusaineisto kerättiin Varkauden Kesäkatu- sekä Joroisten FinnTriathlon -kesätapahtumissa. Näiden tapahtumien lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin Weranta-verkkokaupan kotisivuilla www-osoitteessa weranta.fi. Otantamenetelmänä käytettiin yksinkertaista satunnaisotantaa. Vastauksia kertyi 126 kappaletta, joista 121 täytettiin paperilomakkeelle ja 5 Internetissä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että potentiaalisin asiakasryhmä SunPont Oy:lle on
46 – 60 - ja yli 61-vuotiaat kuluttajat, koska juuri nämä ikäryhmät ovat valmiita ostamaan tuotteita kokoamisvalmiina osina. Heidän ikäisille ihmisille Internet on kuitenkin vielä hieman vieras ostopaikka rantarakentamiseen liittyvien tuotteiden osalta, joten SunPont Oy:n kannattaa satsata Weranta-verkkokaupan ja sen tuotteiden tunnetuksi tekemiseen juuri näille ikäryhmille. Tutkimustulosten avulla SunPont Oy pystyy kehittämään Weranta.fi-verkkokaupan liiketoimintaa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään verkkokauppaa, ostokäyttäytymistä ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Työ tutkii kuluttajien piharakentamiseen, puutarhanhoitoon, rantarakentamiseen ja verkko-ostokäyttäytymiseen liittyviä kysymyksiä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimus toteutettiin informoituna kyselynä sekä www-kyselynä.
Tutkimusaineisto kerättiin Varkauden Kesäkatu- sekä Joroisten FinnTriathlon -kesätapahtumissa. Näiden tapahtumien lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin Weranta-verkkokaupan kotisivuilla www-osoitteessa weranta.fi. Otantamenetelmänä käytettiin yksinkertaista satunnaisotantaa. Vastauksia kertyi 126 kappaletta, joista 121 täytettiin paperilomakkeelle ja 5 Internetissä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että potentiaalisin asiakasryhmä SunPont Oy:lle on
46 – 60 - ja yli 61-vuotiaat kuluttajat, koska juuri nämä ikäryhmät ovat valmiita ostamaan tuotteita kokoamisvalmiina osina. Heidän ikäisille ihmisille Internet on kuitenkin vielä hieman vieras ostopaikka rantarakentamiseen liittyvien tuotteiden osalta, joten SunPont Oy:n kannattaa satsata Weranta-verkkokaupan ja sen tuotteiden tunnetuksi tekemiseen juuri näille ikäryhmille. Tutkimustulosten avulla SunPont Oy pystyy kehittämään Weranta.fi-verkkokaupan liiketoimintaa.