LAHTIS- SIIPIRATASHÖYRYLAIVAN ENTISTÄMINEN PERINTEISIN LAIVANRAKENNUSMENETELMIN
Raatikainen, Esa (2011)
Raatikainen, Esa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310912
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa, kun toimeksiantajan Lahtis-Siipiratas Höyrylaivaseura ry:n jäsen ehdotti tämän tyyppistä työtä. Yhdistyksellä oli tarvetta selvittää Lahtiksen koneistoon liittyviä tietoja, sekä selvittää ja kerätä tietoja kunnostuksen tekniseen toteutukseen, kuten vanhan ja uuden materiaalin yhdistäminen.
Työn tarkoituksena on ollut tarkentaa ja selventää käsityksiä Lahtikseen asennetuista koneistoista. Kunnostus-osiossa keskitytään pääasiassa rungon kunnostukseen sekä Lahtiksen nykyisen tilan takia, että myös tämän työvaiheen laajuuden takia. Opinnäytetyön tarkoitus on myös toimia kattavana alkuteoksena Lahtiksen historiaan ja sen nykytilaan.
Työ sisältää historian höyrykoneista ja -laivoista niin maailmalta kuin Suomestakin, mikä auttaa lukijaa hahmottamaan Lahtiksen paikan ja merkityksen suomalaisen höyrylaivaliikenteen historiassa. Työn historiaosuus paisui suunniteltua isommaksi, sekä Lahtiksen että yleishistorian osalta. Yleisen historian paisuminen johtui pääasiassa pyrkimyksestä selvittää epäselvyyksiä Lahtiksen koneistojen osalta.
Opinnäytetyön tuloksena Lahtiksen koneistosta nousi esille kattilan osalta laatikkomallinen kattila ja koneen osalta heiluvasylinterinen. Tällaiset on todennäköisesti Lahtikseen valmistettaessa asennettu. Entisöintityöhön löytyi varsinkin niittaukseen lisää hyödyllistä tietoa.
Työn tarkoituksena on ollut tarkentaa ja selventää käsityksiä Lahtikseen asennetuista koneistoista. Kunnostus-osiossa keskitytään pääasiassa rungon kunnostukseen sekä Lahtiksen nykyisen tilan takia, että myös tämän työvaiheen laajuuden takia. Opinnäytetyön tarkoitus on myös toimia kattavana alkuteoksena Lahtiksen historiaan ja sen nykytilaan.
Työ sisältää historian höyrykoneista ja -laivoista niin maailmalta kuin Suomestakin, mikä auttaa lukijaa hahmottamaan Lahtiksen paikan ja merkityksen suomalaisen höyrylaivaliikenteen historiassa. Työn historiaosuus paisui suunniteltua isommaksi, sekä Lahtiksen että yleishistorian osalta. Yleisen historian paisuminen johtui pääasiassa pyrkimyksestä selvittää epäselvyyksiä Lahtiksen koneistojen osalta.
Opinnäytetyön tuloksena Lahtiksen koneistosta nousi esille kattilan osalta laatikkomallinen kattila ja koneen osalta heiluvasylinterinen. Tällaiset on todennäköisesti Lahtikseen valmistettaessa asennettu. Entisöintityöhön löytyi varsinkin niittaukseen lisää hyödyllistä tietoa.