Visuaalisen ilmeen suunnittelu Last transmission -modiprojektissa
Ullakko, Jyri (2008)
Ullakko, Jyri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182925
Tiivistelmä
Projektissa luotiin pelikenttä, eli modi, Gears of war –peliin. Sitä luodessa opeteltiin toimivan graafisen ulkoasun suunnittelua peleihin, sekä Unreal Engine 3 –pelimoottorin toimintaa Gears of war –pelin Unreal Editor –muokkausohjelman kautta. Visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessi käytiin läpi ideoinnista peligrafiikan käytännönsuunnitteluun. Tavoitteena oli luoda yhtenäinen ja persoonallinen ilme neljään toisistaan eroavaan osioon. Projekti toteutettiin kolmen opiskelijan ryhmätyönä. Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin projektin visuaalisen ilmeen suunnittelua.
Työssä tutkittiin käytännön kautta ideointitekniikoiden, kuten brainstorming-prosessin, referenssikuvien sekä elokuvaviittausten käyttöä visuaalisen ilmeen suunnittelun apuvälineenä. Perusideasisällön tuottamisen jälkeen siirryttiin luomaan yhtenäistä visuaalista näkemystä työryhmälle käyttämällä työvälineenä konseptitaidetta. Konseptitaidetta luotiin monenlaisilla tekniikoilla kuten lyijykynähahmotelmilla, digitaalisella maalauksella ja 3D-ohjelmilla hahmottelulla. Tekniikoiden soveltuvuutta erilaisiin käyttötarkoituksiin tutkittiin. Konseptitaiteen
pohjalta luotiin modin grafiikka.
Suunnitteluun panostettiin paljon aikaa. Tämä kannatti vaikka projektin suunniteltua laajuutta jouduttiin supistamaan. Ajan puutteen vuoksi vain yksi neljästä ympäristöstä toteutettiin lopulta.
Päätavoite, eli visuaalisen ilmeen luonnin harjoittelu, saavutettiin kuitenkin hyvin ja saatiin hyvä kuva siitä, mitä toimiva peligrafiikka on käytännössä. Unreal Editor – ohjelmisto tuli hyvin tutuksi.
Työssä tutkittiin käytännön kautta ideointitekniikoiden, kuten brainstorming-prosessin, referenssikuvien sekä elokuvaviittausten käyttöä visuaalisen ilmeen suunnittelun apuvälineenä. Perusideasisällön tuottamisen jälkeen siirryttiin luomaan yhtenäistä visuaalista näkemystä työryhmälle käyttämällä työvälineenä konseptitaidetta. Konseptitaidetta luotiin monenlaisilla tekniikoilla kuten lyijykynähahmotelmilla, digitaalisella maalauksella ja 3D-ohjelmilla hahmottelulla. Tekniikoiden soveltuvuutta erilaisiin käyttötarkoituksiin tutkittiin. Konseptitaiteen
pohjalta luotiin modin grafiikka.
Suunnitteluun panostettiin paljon aikaa. Tämä kannatti vaikka projektin suunniteltua laajuutta jouduttiin supistamaan. Ajan puutteen vuoksi vain yksi neljästä ympäristöstä toteutettiin lopulta.
Päätavoite, eli visuaalisen ilmeen luonnin harjoittelu, saavutettiin kuitenkin hyvin ja saatiin hyvä kuva siitä, mitä toimiva peligrafiikka on käytännössä. Unreal Editor – ohjelmisto tuli hyvin tutuksi.