Ensiapuohjaus Keuda Järvenpään ammattiopiston puualan ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille
Koskinen, Essi; Lehtonen, Veera; Mantila, Mira (2011)
Koskinen, Essi
Lehtonen, Veera
Mantila, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060510979
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää NOPS 2010-2012 Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa -hankkeeseen liittyen Keuda Järvenpään ammattiopiston 1. vuoden puualan opiskelijoiden ensiaputietoutta sekä ohjata heitä toimimaan ensiapua vaativissa tilanteissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa ammattiopiston opiskelijoiden ensiapuvalmiutta ja lisätä opiskelijoiden tietoja, taitoja ja motivaatiota ensiavusta. Tavoitteena oli myös antaa opinnäytetyön tekijöille lisää teoreettista tietoa ensiavusta, sen toteuttamisesta ja ohjaamisesta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa ensiavusta, ohjauksesta ja ohjausmenetelmistä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus järjestettiin terveystapahtumana, jossa oppilaita ohjattiin toimimaan erilaisissa ensiapua vaativissa tilanteissa. Terveystapahtumassa käsiteltiin elvytystä sekä haavojen ja murtumien ensiapua. Ohjauksemme perustui suurimmaksi osaksi vuorokuunteluohjaukseen. Ohjaus sisälsi kuitenkin myös opettavaa ja kontrolloivaa ohjausta.
Tämän opinnäytetyön yhtenä osana tehtiin kvantitatiivinen vaikuttavuutta arvioiva tutkimus. Tutkimus suoritettiin strukturoidulla kyselykaavakkeella ohjaustapahtuman yhteydessä, jolla mitattiin tutkimuksen osallistujien terveystietoja ja -motivaatiota. Opiskelijat täyttivät saman kyselylomakkeen ennen ja jälkeen terveystapahtuman, jolloin tapahtuman vaikuttavuutta pystyttiin arvioimaan. Tämän tutkimuksen tutkimusongelmaksi määriteltiin ohjaustapahtuman vaikuttavuuden arvioiminen.
Tulokset osoittavat, että terveystapahtumalla oli vaikutusta vastaajien tietoihin, taitoihin ja motivaatioon ensiavusta. Alkukartoituksessa vastaajilla oli melko hyvät tiedot ensiavusta, mutta loppukartoitus osoitti, että väärien vastausten määrä oli vähentynyt ja tietoisuus ensiavusta oli lisääntynyt. Valtaosa vastaajista koki myös omien työterveydestä ja –turvallisuudesta huolehtimisen taitojen lisääntyneen terveystapahtuman myötä ja sen lisänneen kiinnostusta ensiapua kohtaan. Ohjaajien arvioitiin onnistuneen melko hyvin. Tapahtuma ei kuitenkaan saanut puolia vastaajista pohtimaan omaa toimintaansa työssä tai opiskelussa.
Ensiapuohjaus koettiin oppilaitoksessa kannattavaksi ja onnistuneeksi ja sitä toivottiin lisää jokaiselle ryhmälle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa ensiavusta, ohjauksesta ja ohjausmenetelmistä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus järjestettiin terveystapahtumana, jossa oppilaita ohjattiin toimimaan erilaisissa ensiapua vaativissa tilanteissa. Terveystapahtumassa käsiteltiin elvytystä sekä haavojen ja murtumien ensiapua. Ohjauksemme perustui suurimmaksi osaksi vuorokuunteluohjaukseen. Ohjaus sisälsi kuitenkin myös opettavaa ja kontrolloivaa ohjausta.
Tämän opinnäytetyön yhtenä osana tehtiin kvantitatiivinen vaikuttavuutta arvioiva tutkimus. Tutkimus suoritettiin strukturoidulla kyselykaavakkeella ohjaustapahtuman yhteydessä, jolla mitattiin tutkimuksen osallistujien terveystietoja ja -motivaatiota. Opiskelijat täyttivät saman kyselylomakkeen ennen ja jälkeen terveystapahtuman, jolloin tapahtuman vaikuttavuutta pystyttiin arvioimaan. Tämän tutkimuksen tutkimusongelmaksi määriteltiin ohjaustapahtuman vaikuttavuuden arvioiminen.
Tulokset osoittavat, että terveystapahtumalla oli vaikutusta vastaajien tietoihin, taitoihin ja motivaatioon ensiavusta. Alkukartoituksessa vastaajilla oli melko hyvät tiedot ensiavusta, mutta loppukartoitus osoitti, että väärien vastausten määrä oli vähentynyt ja tietoisuus ensiavusta oli lisääntynyt. Valtaosa vastaajista koki myös omien työterveydestä ja –turvallisuudesta huolehtimisen taitojen lisääntyneen terveystapahtuman myötä ja sen lisänneen kiinnostusta ensiapua kohtaan. Ohjaajien arvioitiin onnistuneen melko hyvin. Tapahtuma ei kuitenkaan saanut puolia vastaajista pohtimaan omaa toimintaansa työssä tai opiskelussa.
Ensiapuohjaus koettiin oppilaitoksessa kannattavaksi ja onnistuneeksi ja sitä toivottiin lisää jokaiselle ryhmälle.