Sikatilojen neuvonta- ja asiantuntijapalveluiden kehittäminen Itä-Suomessa
Saastamoinen, Eila (2011)
Saastamoinen, Eila
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711219
Tiivistelmä
EU-aika on tuonut suuria muutoksia Itä-Suomen sikatalouteen. Neuvontajärjestön ja sikatalousyrittäjien on pitänyt pystyä sopeuttamaan toimintatapansa näihin uusiin vaatimuksiin. Tilat ovat vähentyneet, mutta samalla sikaloiden yksikkökoot ovat moninkertaistuneet. Sikatalousyrittäjiä on Suomessa yhä harvemmassa. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää millaisia palveluja Itä-Suomen sikatalousyrittäjät tarvitsevat ProAgrialta jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä tulevaisuutta ajatellen. Aiemmin käytössä
olleen sikatalouskirjanpidon ylläpidon jäätyä sikatalousyrittäjälle tai hänen työntekijälleen tilojen omien tarkkailuohjelmien käyttötaito ja sähköisen viestinnän merkitys korostuu. ProAgria Liha Osaamiskeskuksen neuvojien uudistuneen työnkuvan vuoksi sikatalousneuvojien tilakäynnit eivät ole enää niin säännöllisiä kuin aiemmin. Vastaajilta kysyttiin tyytyväisyyttä ProAgrian palveluihin.
Kyselylomakkeet lähtivät Itä-Suomen sikatalousyrittäjille helmikuun 2010 alussa. Tutkimusmenetelmänä
käytettiin paperilomakkeella suoritettua kvantitatiivista kyselytutkimusta, johon oli monivalintakysymysten osalta helppo vastata. Avoimet kysymykset osoittautuivat vastaajille hankalammiksi. Koska Itä-Suomen sikataloustiloilla on viljanviljelyä, kyselylomakkeella tiedusteltiin yrittäjiltä paikallisten ProAgrioiden suorittamaan maatalousneuvontaan liittyviä muita neuvontatarpeita. Toimeksiantajalle oli tärkeää selvittää mitkä palvelut olivat sikatalousyrittäjille tärkeimpiä ja millaisella hinnalla he haluaisivat niitä käyttää. Koettiin myös tärkeäksi koota mahdollisia toimenpideehdotuksia palveluiden parantamiseksi.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Liha Osaamiskeskuksen palveluissa on vielä lisätiedottamisen tarvetta. ProAgria on mielletty puolueettomana neuvontajärjestönä, joka kuitenkin nykypäivänä
on varsinaisen sikatalouden neuvonnassa saanut erittäin kovia kilpailijoita muista sikatalouden
neuvontatahoista kuten lihatalot. Muussa ProAgrioiden suorittamassa neuvonnassa korostui tässä tutkimuksessa velvoiteperusteisten palveluiden osuus.
olleen sikatalouskirjanpidon ylläpidon jäätyä sikatalousyrittäjälle tai hänen työntekijälleen tilojen omien tarkkailuohjelmien käyttötaito ja sähköisen viestinnän merkitys korostuu. ProAgria Liha Osaamiskeskuksen neuvojien uudistuneen työnkuvan vuoksi sikatalousneuvojien tilakäynnit eivät ole enää niin säännöllisiä kuin aiemmin. Vastaajilta kysyttiin tyytyväisyyttä ProAgrian palveluihin.
Kyselylomakkeet lähtivät Itä-Suomen sikatalousyrittäjille helmikuun 2010 alussa. Tutkimusmenetelmänä
käytettiin paperilomakkeella suoritettua kvantitatiivista kyselytutkimusta, johon oli monivalintakysymysten osalta helppo vastata. Avoimet kysymykset osoittautuivat vastaajille hankalammiksi. Koska Itä-Suomen sikataloustiloilla on viljanviljelyä, kyselylomakkeella tiedusteltiin yrittäjiltä paikallisten ProAgrioiden suorittamaan maatalousneuvontaan liittyviä muita neuvontatarpeita. Toimeksiantajalle oli tärkeää selvittää mitkä palvelut olivat sikatalousyrittäjille tärkeimpiä ja millaisella hinnalla he haluaisivat niitä käyttää. Koettiin myös tärkeäksi koota mahdollisia toimenpideehdotuksia palveluiden parantamiseksi.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Liha Osaamiskeskuksen palveluissa on vielä lisätiedottamisen tarvetta. ProAgria on mielletty puolueettomana neuvontajärjestönä, joka kuitenkin nykypäivänä
on varsinaisen sikatalouden neuvonnassa saanut erittäin kovia kilpailijoita muista sikatalouden
neuvontatahoista kuten lihatalot. Muussa ProAgrioiden suorittamassa neuvonnassa korostui tässä tutkimuksessa velvoiteperusteisten palveluiden osuus.