Osia ja osaamista : Varaosahenkilöstön osaamisen haasteet. Case:Hankkija-Maatalous Oy
Kaunisto, Samu (2011)
Kaunisto, Samu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611192
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli tarve kehittää varaosamyyjien osaamista. Osaamisen kehittäminen nähtiin yhtenä strategisesti merkittävänä toimena, pyrittäessä saavuttamaan parempi asiakastyytyväisyys konekaupan jälkimarkkinoilla. Hyvin toimivat jälkimarkkinat tukevat koko konekaupan toimintaa. Tutkimuksessa pyrittiin yhtäältä selvittämään, mikä on osaamisen tämänhetkinen tila, sekä toisaalta onko käytetty tapa sovelias tarkoitukseensa. Tutkimuksena varaosahenkilöstölle suoritettiin osaamisarviointi, joka suoritettiin kirjallisena kyselynä. Kyselyssä kartoitettiin varaosamyyjän oma-arvio osaamisen tasosta, sen eri osa-alueilla, sekä varaosamyyjän yhdessä esimiehensä kanssa muodostama näkemys osaamisen tavoitetasosta samaisilla osa-alueilla.
Tutkimuksesta voitiin nähdä, että keskimääräinen osaamisen taso varaosamyyjien keskuudessa oli tasolla hyvä, joka antaa mahdollisuuden työn suorittamiseen. Toisaalta havaittiin, että huipputason osaamista ei kyselyn mukaan ilmennyt juuri lainkaan. Havaittiin, että vaihtelut eri yksilöiden välillä olivat verraten pieniä ja johdonmukaisia. Suhteellinen osaamistaso arvioidun ja tavoiteosaamisen välillä oli yllättävänkin tasainen. Vain muutama osaamisen osa-alue jäi tasoltaan muita alhaisemmaksi. Oli myös huomattavaa, että henkilökohtaisiin ominaisuuksiin liittyvät osa-alueet olivat kyselyn mukaan parhaalla tasolla. Tutkimuksen osaamisen arviointia koskeva osa sai osakseen moitteita. Vastausprosentti, kysymysten toimivuus sekä tulosten käyttökelpoisuus jäivät tutkimuksen mukaan tasolle, joka vaatii tulevaisuudessa parannuksia.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan nähdä varaosamyyjien osaamisen olevan tasolla, joka mahdollistaa työn tekemisen, mutta jotta tavoitteena oleva asiakastyytyväisyyden parantaminen saataisiin aikaan, kehitystyötä olisi tehtävä. Asiakastyytyväisyystavoitteen saavuttamiseksi osaamista olisi lisättävä, ja osaamisen lisäämiseksi osaamisen hallintaa arviointeineen ja oppimissuunnitelmineen olisi kehitettävä. Lopputuloksen saavuttamiseksi johdonmukainen osaamisen hallinta ja tarpeita vastaava koulutus ovat erittäin tärkeitä tekijöitä.
Tutkimuksesta voitiin nähdä, että keskimääräinen osaamisen taso varaosamyyjien keskuudessa oli tasolla hyvä, joka antaa mahdollisuuden työn suorittamiseen. Toisaalta havaittiin, että huipputason osaamista ei kyselyn mukaan ilmennyt juuri lainkaan. Havaittiin, että vaihtelut eri yksilöiden välillä olivat verraten pieniä ja johdonmukaisia. Suhteellinen osaamistaso arvioidun ja tavoiteosaamisen välillä oli yllättävänkin tasainen. Vain muutama osaamisen osa-alue jäi tasoltaan muita alhaisemmaksi. Oli myös huomattavaa, että henkilökohtaisiin ominaisuuksiin liittyvät osa-alueet olivat kyselyn mukaan parhaalla tasolla. Tutkimuksen osaamisen arviointia koskeva osa sai osakseen moitteita. Vastausprosentti, kysymysten toimivuus sekä tulosten käyttökelpoisuus jäivät tutkimuksen mukaan tasolle, joka vaatii tulevaisuudessa parannuksia.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan nähdä varaosamyyjien osaamisen olevan tasolla, joka mahdollistaa työn tekemisen, mutta jotta tavoitteena oleva asiakastyytyväisyyden parantaminen saataisiin aikaan, kehitystyötä olisi tehtävä. Asiakastyytyväisyystavoitteen saavuttamiseksi osaamista olisi lisättävä, ja osaamisen lisäämiseksi osaamisen hallintaa arviointeineen ja oppimissuunnitelmineen olisi kehitettävä. Lopputuloksen saavuttamiseksi johdonmukainen osaamisen hallinta ja tarpeita vastaava koulutus ovat erittäin tärkeitä tekijöitä.