Pilot-päällystyskoneen ajoparametrit
Vuorela, Olli; Muikku, Matti (2011)
Vuorela, Olli
Muikku, Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711235
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli perehtyä Tampereen ammattikorkeakoulun paperilaboratoriossa olevan uuden päällystyskoneen ajoparametreihin ajamalla koeajoja, ottaa näin kone käyttöön ja tehdä sen pohjalta käyttöohje opiskelijoiden päällystyskokeisiin. Työn tarkoituksena oli myös tehdä havaintoja mahdollisista laitepuutteista ja epäkohdista sekä siitä, kuinka niitä voitaisiin parantaa.
Nykyinen päällystyskone hankittiin paperilaboratorion muutettua uuteen tilaan, joka ei soveltunut vanhan päällystyskoneen käyttöön. Koska RK Printin päällystyskone oli uusi, ei siitä ollut minkäänlaista aikaisempaa kokemusta tai ohjetta. Kone on suunniteltu paperien ja kankaiden päällystykseen, laminointiin sekä painamiseen. Tämä työ suoritettiin teräpäällystysmenetelmällä, joka on paperitekniikan laboratoriossa koneen tärkein käyttötapa.
Vuorelan kirjoittamassa teoriaosuudessa käsitellään paperin päällystystä, päällysteen kuivatusta sekä päällystyspastan ominaisuuksia ja valmistusta. Muikun kirjoittamassa kokeellisessa osuudessa esitellään päällystyskoneen rakenne ja koeajoilla selvitetyt tiedot koneen eri osien säädöistä päällystysajon aikana. Suuri osa mittaustuloksista esittää koneen ajoparametrien vaikutuksia päällystemäärään.
Optimaalisten ajoparametrien etsiminen alkoi koneen käytön opettelusta sekä pastojen ja ajettavan pohjapaperin tutkimisesta, jonka jälkeen mietittiin nopeuksien, teräpaineiden sekä muiden ajoparametrien muuttamista. Tämän jälkeen työ oli jatkuvaa koeajojen suunnittelua, pastojen valmistamista, päällystysajoa ja lopputulosten mittausta. Koneen ajoparametrit tulivat selväksi enemmän ajotilanteiden hallinnassa kuin mittaustuloksia tutkimalla. Tämän vuoksi tuloksia käsitellään työssä enemmän ajotilanteita kuvaillen kuin mittaustuloksia esitellen. Rajallinen aika vaikutti paljon työn ja mittausten laajuuteen, sillä työ päästiin aloittamaan vasta huhtikuun alussa ja laboratorio meni kiinni toukokuun lopussa.
Nykyinen päällystyskone hankittiin paperilaboratorion muutettua uuteen tilaan, joka ei soveltunut vanhan päällystyskoneen käyttöön. Koska RK Printin päällystyskone oli uusi, ei siitä ollut minkäänlaista aikaisempaa kokemusta tai ohjetta. Kone on suunniteltu paperien ja kankaiden päällystykseen, laminointiin sekä painamiseen. Tämä työ suoritettiin teräpäällystysmenetelmällä, joka on paperitekniikan laboratoriossa koneen tärkein käyttötapa.
Vuorelan kirjoittamassa teoriaosuudessa käsitellään paperin päällystystä, päällysteen kuivatusta sekä päällystyspastan ominaisuuksia ja valmistusta. Muikun kirjoittamassa kokeellisessa osuudessa esitellään päällystyskoneen rakenne ja koeajoilla selvitetyt tiedot koneen eri osien säädöistä päällystysajon aikana. Suuri osa mittaustuloksista esittää koneen ajoparametrien vaikutuksia päällystemäärään.
Optimaalisten ajoparametrien etsiminen alkoi koneen käytön opettelusta sekä pastojen ja ajettavan pohjapaperin tutkimisesta, jonka jälkeen mietittiin nopeuksien, teräpaineiden sekä muiden ajoparametrien muuttamista. Tämän jälkeen työ oli jatkuvaa koeajojen suunnittelua, pastojen valmistamista, päällystysajoa ja lopputulosten mittausta. Koneen ajoparametrit tulivat selväksi enemmän ajotilanteiden hallinnassa kuin mittaustuloksia tutkimalla. Tämän vuoksi tuloksia käsitellään työssä enemmän ajotilanteita kuvaillen kuin mittaustuloksia esitellen. Rajallinen aika vaikutti paljon työn ja mittausten laajuuteen, sillä työ päästiin aloittamaan vasta huhtikuun alussa ja laboratorio meni kiinni toukokuun lopussa.