TAMK:n vaihto-opiskelijoiden Orientaation kehittäminen
Kirvelä, Jalmari (2011)
Kirvelä, Jalmari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611176
Tiivistelmä
Kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden, kuin myös kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden rooli on Suomen korkeakouluissa kasvamassa. Opetusministeriön asettamien tavoitteiden pohjalta korkeakoulujen tulee entistä enemmän panostaa kansainvälisyyteen, joka koskettaa korkeakoulun kaikkia toimijoita niin opiskelijoita, opettajia kuin henkilökuntaa.
Tässä opinnäytetyössä annetaan uusia ideoita ja ajatuksia Tampereen ammattikorkeakoulun vaihto-opiskelijoille tarkoitetun Orientaation kehittämiseksi. Analysoinnin välineinä käytettiin benchmarkingin työkaluja, sekä selvitettiin kulttuurivalmennuksen teoriaa. Vaihto-opiskelijoille tarkoitetun Orientaation on tarkoitus valmentaa tulevia vaihto-opiskelijoita sekä tuleviin opintoihin, mutta myös jokapäiväiseen elämään uudessa kulttuurissa. Tämän vuoksi kulttuurivalmennus ja sen rooli Orientaatiossa haluttiin tuoda tässä työssä esille.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmen eri korkeakoulun kv-koordinaattoreita, jotka vastaavat kyseisissä korkeakouluissa vaihto-opiskelijoiden Orientaation toteutuksesta. Benchmarking kohteina työssä toimivat Södertörns högskolan (Tukholma), Metropolia - ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulujen Orientaatiot. Lisäksi opinnäytetyötä varten toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoulun syksyn 2010 ja kevään 2011 vaihto-opiskelijoille tyytyväisyyskyselyt koskien toteutettua Orientaatiota. Tuloksista voidaan päätellä, että vaikka opiskelijat ovat melko tyytyväisiä nykyiseen järjestelmään, on silti paljon mitä voitaisiin tehdä Orientaation parantamiseksi.
Tässä opinnäytetyössä annetaan uusia ideoita ja ajatuksia Tampereen ammattikorkeakoulun vaihto-opiskelijoille tarkoitetun Orientaation kehittämiseksi. Analysoinnin välineinä käytettiin benchmarkingin työkaluja, sekä selvitettiin kulttuurivalmennuksen teoriaa. Vaihto-opiskelijoille tarkoitetun Orientaation on tarkoitus valmentaa tulevia vaihto-opiskelijoita sekä tuleviin opintoihin, mutta myös jokapäiväiseen elämään uudessa kulttuurissa. Tämän vuoksi kulttuurivalmennus ja sen rooli Orientaatiossa haluttiin tuoda tässä työssä esille.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmen eri korkeakoulun kv-koordinaattoreita, jotka vastaavat kyseisissä korkeakouluissa vaihto-opiskelijoiden Orientaation toteutuksesta. Benchmarking kohteina työssä toimivat Södertörns högskolan (Tukholma), Metropolia - ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulujen Orientaatiot. Lisäksi opinnäytetyötä varten toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoulun syksyn 2010 ja kevään 2011 vaihto-opiskelijoille tyytyväisyyskyselyt koskien toteutettua Orientaatiota. Tuloksista voidaan päätellä, että vaikka opiskelijat ovat melko tyytyväisiä nykyiseen järjestelmään, on silti paljon mitä voitaisiin tehdä Orientaation parantamiseksi.