Suomen matkatoimiston Porin toimipisteen imagotutkimus porilaisille vapaa-ajan matkailijoille
Lehtonen, Sanna (2009)
Lehtonen, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203017
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Suomen Matkatoimiston Porin toimipisteen imagoa porilaisten vapaa-ajan matkailijoiden keskuudessa. Työssä tutkittiin myös imagoon läheisesti liittyvistä käsitteistä mainetta ja asiakaspalvelun laatua. Tutkimuksen avulla selvitettiin myös mahdolliset kehitystä vaativat osa-alueet. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä maaliskuussa 2009 Porin lentokentällä jakamalla lomakkeita charterlennoilla matkustaville porilaisille. Lomaketta oli myös jaossa Suomen Matkatoimistossa 9. – 23.3. välisenä aikana. Tutkimukseen hyväksyttyjä lomakkeita oli yhteensä 36 kappaletta. Suomen Matkatoimiston kokonaisimago oli varsin positiivinen. Matkatoimiston sijaintia pidettiin hyvänä ja toimiston synnyttämät mielikuvat olivat positiivisia. Suurin osa vastaajista piti sitä luotettavana, joustavana ja nykyaikaisena. Osa vastaajista puolestaan oli sitä mieltä, että ko. matkatoimisto on kallis mutta lähes yhtä monta vastaajaa piti sitä edullisena. Hintalaatu suhdetta voidaan siis pitää melko hyvänä. Suomen Matkatoimiston asiakaspalvelun laatua pidettiin ystävällisenä ja luotettavana. Henkilöstön asiantuntevuus ja joustavuus saivat myös kiitosta. Vastaajat olivat myös jokseenkin samaa mieltä siitä, että Suomen Matkatoimiston arvot; sitoutuminen asiakkaisiin, laatu ja luotettavuus, kunnioitus ja yhteiset päämäärät, näkyvät heidän saamassaan asiakaspalvelussa.