”Hyvin erikoinen perhe verrattuna ydinperheeseen” – Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden tietämys sateenkaa-riperheistä ja kokemus koulutusohjelman roolista tiedon jakajana
Kaikko, Linnea (2011)
Kaikko, Linnea
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711294
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden tietämystä sateenkaariperheistä, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä
sekä selvittää, miten hoitotyön opiskelijat kokevat Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman roolin tiedon välittäjänä.
Opinnäytetyö on tutkimusmenetelmältään kvantitatiivis-kvalitatiivinen. Tutkimusjoukko valittiin systemaattisena otantana valitsemalla Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön opinnot vuonna 2008 aloittaneet hoitotyön opiskelijat Sosiaali- ja terveysalan Porin toimipisteessä. Vastausprosentti oli 66,67. Tämän opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden tietämys sateenkaariperheistä sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä on suppeaa ja hajanaista. Kyselyyn vastanneet opiskelijat kokivat tärkeäksi, että aiheesta opetettaisiin hoitotyön koulutusohjelmassa. Opinnäytetyön tuloksissa ilmenee, että tällä hetkellä koulutusohjelman rooli tiedon
jakajana on vähäinen.
sekä selvittää, miten hoitotyön opiskelijat kokevat Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman roolin tiedon välittäjänä.
Opinnäytetyö on tutkimusmenetelmältään kvantitatiivis-kvalitatiivinen. Tutkimusjoukko valittiin systemaattisena otantana valitsemalla Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön opinnot vuonna 2008 aloittaneet hoitotyön opiskelijat Sosiaali- ja terveysalan Porin toimipisteessä. Vastausprosentti oli 66,67. Tämän opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden tietämys sateenkaariperheistä sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä on suppeaa ja hajanaista. Kyselyyn vastanneet opiskelijat kokivat tärkeäksi, että aiheesta opetettaisiin hoitotyön koulutusohjelmassa. Opinnäytetyön tuloksissa ilmenee, että tällä hetkellä koulutusohjelman rooli tiedon
jakajana on vähäinen.