”Ihan hyvin nää vetää tän!” : Tutkimus rakennusalan aikuiskoulutusohjelmista Tampereen ammattikorkeakoulussa
Koskela, Anita (2011)
Koskela, Anita
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711315
Tiivistelmä
Toimintaympäristömme muuttuu jatkuvasti, mikä aiheuttaa paineita Suomen koulutusjärjestelmälle. Rakennusala, kuten moni muukin ala Suomessa, on haasteiden edessä nyt ja lähitulevaisuudessa. Päivän sana on osaaminen. Samaan aikaan, kun suuret ikäluokat eläköityvät, uutta, ammattitaitoista työvoimaa täytyy saada tilalle. Aikuiskoulutuksella on nuorisokoulutuksen rinnalla tärkeä merkitys uuden, osaavan työvoiman kouluttamisessa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Tampereen ammattikorkeakoulun rakentaminen ja teknologia- yksikkö. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten hyvin rakennustekniikan ja rakennusalan työnjohdon koulutusohjelmat vastaavat aikuisopiskelijoiden tarpeita ja odotuksia. Koska aikuisopiskelijoiden joukko on hyvin heterogeeninen, on haasteellista tunnistaa opiskelijoiden koulutustarpeet. Aikuisopiskelijoiden taustoja, motiiveja hakeutua koulutusohjelmaan ja aikaisempaa osaamista ei ole aikaisemmin tutkittu.
Kyselytutkimuksella selvitettiin rakennustekniikan aikuisopiskelijoiden työ- ja koulutustaustaa, opiskelumotiiveja, koulutusohjelmalle asetettuja henkilökohtaisia odotuksia, aikaisempaa osaamista, koulutustarpeita sekä mielipiteitä opetusmenetelmiin ja - järjestelyihin. Kyselytutkimus toteutettiin aikuisopiskelijoiden lähiopetustunneilla vuoden 2011 toukokuun aikana.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että aikuisopiskelijoiden motiivit liittyivät etenkin oman ammattitaidon kehittämiseen ja pyrkimykseen saada uusia tai entistä vaativampia työtehtäviä. Aikuisopiskelijoilla oli jo runsaasti aikaisempaa osaamista alalta, mutta he halusivat oppia uusia asioita edetäkseen uralla. Positiivista on, että enemmistö kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että tähän mennessä kertyneet opiskelukokemukset olivat vastanneet myös odotuksia. Kaiken kaikkiaan kyselytutkimus osoittaa, että aikuisopiskelijat olivat kokonaisuuteen tyytyväisiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että kyselytutkimuksen tuloksia voitaisiin hyödyntää opetussuunnitelmatyössä. Rakentaminen ja teknologia- yksikkö voi käyttää hyväkseen opiskelijoiden palautteita koskien haasteellisia opintojaksoja sekä opintojaksoja, jotka vaatisivat toisenlaisia opetusjärjestelyjä. Merkittäviä epäkohtia ei ilmennyt kysyttäessä mielipidettä opetusmenetelmiin ja – järjestelyihin.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Tampereen ammattikorkeakoulun rakentaminen ja teknologia- yksikkö. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten hyvin rakennustekniikan ja rakennusalan työnjohdon koulutusohjelmat vastaavat aikuisopiskelijoiden tarpeita ja odotuksia. Koska aikuisopiskelijoiden joukko on hyvin heterogeeninen, on haasteellista tunnistaa opiskelijoiden koulutustarpeet. Aikuisopiskelijoiden taustoja, motiiveja hakeutua koulutusohjelmaan ja aikaisempaa osaamista ei ole aikaisemmin tutkittu.
Kyselytutkimuksella selvitettiin rakennustekniikan aikuisopiskelijoiden työ- ja koulutustaustaa, opiskelumotiiveja, koulutusohjelmalle asetettuja henkilökohtaisia odotuksia, aikaisempaa osaamista, koulutustarpeita sekä mielipiteitä opetusmenetelmiin ja - järjestelyihin. Kyselytutkimus toteutettiin aikuisopiskelijoiden lähiopetustunneilla vuoden 2011 toukokuun aikana.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että aikuisopiskelijoiden motiivit liittyivät etenkin oman ammattitaidon kehittämiseen ja pyrkimykseen saada uusia tai entistä vaativampia työtehtäviä. Aikuisopiskelijoilla oli jo runsaasti aikaisempaa osaamista alalta, mutta he halusivat oppia uusia asioita edetäkseen uralla. Positiivista on, että enemmistö kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että tähän mennessä kertyneet opiskelukokemukset olivat vastanneet myös odotuksia. Kaiken kaikkiaan kyselytutkimus osoittaa, että aikuisopiskelijat olivat kokonaisuuteen tyytyväisiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että kyselytutkimuksen tuloksia voitaisiin hyödyntää opetussuunnitelmatyössä. Rakentaminen ja teknologia- yksikkö voi käyttää hyväkseen opiskelijoiden palautteita koskien haasteellisia opintojaksoja sekä opintojaksoja, jotka vaatisivat toisenlaisia opetusjärjestelyjä. Merkittäviä epäkohtia ei ilmennyt kysyttäessä mielipidettä opetusmenetelmiin ja – järjestelyihin.