Alustariippumattoman mobiilipelin kehitys : Vancouver 2010 - Official Mobile Game
Corander, Lars-Patrick (2011)
Corander, Lars-Patrick
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188488
Tiivistelmä
Insinöörityössä tarkoituksena oli toimia tärkeänä osana alustariippumattoman Vancouver 2010 -mobiilipelin kehityksessä peliohjelmoijana. Tämän lisäksi tutkittiin alustasta riippumattoman pelin tai minkä tahansa graafisen sovelluksen ohjelmalliseen toteutukseen liittyviä haasteita. Tarkasteltiin kuinka alustojen eri resoluutiot vaikuttavat graafisen käyttöympäristön ja pelimaailman piirrossa tai kuinka laitteiden vaihteleva suorituskyky tulee huomioida pelin mekaniikoissa ja fysikaalisissa simuloinneissa, jotta peli toimisi mahdollisimman tasavertaisesti laitteella kuin laitteella.
Peliä kehitettiin Mr. Goodliving -nimisessä yrityksessä ja kehityksen ydintiimiin kuului yhdeksän henkilöä. Työssä hyödynnettiin joitakin yrityksen valmiita teknologioita, joista tärkeimpänä osana alustariippumaton pelimoottori EMERGE. Pelimoottori mahdollisti pelikoodin kääntämisen useille eri alustoille ja abstrahoi peliltä kaikki matalantason alustariippuvaisuudet.
Laaja alustariippumattomuus toi tiettyjä rajoitteita pelin ohjelmointiin, kuten esimerkiksi olio-ohjelmoinnista, osoittimista ja staattisista taulukoista oli luovuttava. Peli valmistui täysin ajallaan, se sisälsi viisi eri talviurheilulajia sekä tuki loppujen lopuksi hieman yli tuhatta eri alustaa. Pelistä saatiin erittäin skaalautuva, sillä pienimmillään pelipaketin koko oli 64 kilotavua ja suurimmillaan 20 megatavua.
Vaikka skaalautuvuus toi mukanaan useita kompromisseja eikä pelissä voitu hyödyntää viimeisintä teknologiaa, niin juuri erinomaisen skaalautuvuutensa vuoksi peli saatiin toimimaan yli tuhannella eri alustalla. Skaalautuvuudesta oli myös hyötyä itse pelin kehityksessä, sillä peliin voitiin tehdä tarpeen vaatiessa muutoksia hyvin pienellä vaivalla.
Peliä kehitettiin Mr. Goodliving -nimisessä yrityksessä ja kehityksen ydintiimiin kuului yhdeksän henkilöä. Työssä hyödynnettiin joitakin yrityksen valmiita teknologioita, joista tärkeimpänä osana alustariippumaton pelimoottori EMERGE. Pelimoottori mahdollisti pelikoodin kääntämisen useille eri alustoille ja abstrahoi peliltä kaikki matalantason alustariippuvaisuudet.
Laaja alustariippumattomuus toi tiettyjä rajoitteita pelin ohjelmointiin, kuten esimerkiksi olio-ohjelmoinnista, osoittimista ja staattisista taulukoista oli luovuttava. Peli valmistui täysin ajallaan, se sisälsi viisi eri talviurheilulajia sekä tuki loppujen lopuksi hieman yli tuhatta eri alustaa. Pelistä saatiin erittäin skaalautuva, sillä pienimmillään pelipaketin koko oli 64 kilotavua ja suurimmillaan 20 megatavua.
Vaikka skaalautuvuus toi mukanaan useita kompromisseja eikä pelissä voitu hyödyntää viimeisintä teknologiaa, niin juuri erinomaisen skaalautuvuutensa vuoksi peli saatiin toimimaan yli tuhannella eri alustalla. Skaalautuvuudesta oli myös hyötyä itse pelin kehityksessä, sillä peliin voitiin tehdä tarpeen vaatiessa muutoksia hyvin pienellä vaivalla.