International Procurement in Pet Product Business
Kujala, Sanna (2011)
Kujala, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711351
Tiivistelmä
Hankintatoimen ja organisaatioiden hankintayksiköiden vaikutus ja tärkeys on kasvanut. Seurauksena tästä, hankintaa ei enää käsitellä yksittäisenä operaationa, vaan organisaation markkina-arvon tuottamiskykyä suoranaisesti mittaavana, useampien prosessien yhtälönä.
Yksi mielenkiintoinen osa-alue, jossa hankintatoimella on merkittävä ja kokonaisvaltaisesti tuottoon vaikuttava asema, on lemmikkieläintarvikeala. Alan tavarantoimittajien kansainvälisesti laaja hajautuminen, ja Suomen paikallisten markkinoiden väistämättömät rajoitteet tekevät lemmikkieläintarvikkeiden hankinnan pääosin ja tapauksittain jopa yksinomaan mahdolliseksi maan rajojen ulkopuolelta.
Tämä rakentava, kvalitatiivinen ja teorialäheinen, käytännön esimerkillä varustettu tutkielma on tarkoitettu tarjoamaan lukijoilleen laajemman ja kokonaisvaltaisemman teoreettisen esittelyn kansainvälisestä hankintatoimesta ja sen soveltamisesta lemmikkieläinalan tuotteisiin. Pääasiallisina tiedonlähteinä on käytetty sekä kirjoitettua materiaalia, kuten internetjulkaisuja, lehtiartikkeleita, oppikirjoja ja muuta ammattialan kirjallisuutta, että myös osallistuvaa havainnointia ja lemmikkieläintarvikkeiden hankinnan alalla markkinointipäällikkönä ja ostajana kertynyttä henkilökohtaista työkokemusta ja osaamista.
Suomessa lemmikkien kasvavan määrän ja liitännäisten tuotteiden selkeästi kasvavan kysynnän vuoksi olisi aiheellista tutkia lisää paikallisten kuluttajamarkkinoiden kasvupotentiaalia. Koska lemmikkieläintarvikealan odotetaan edelleen lama-ajasta huolimatta kehittyvän vakaasti, voidaan ehdottaa jatkotoimenpiteinä kahta mahdollista tutkimussuuntausta.
Yksi mielenkiintoinen osa-alue, jossa hankintatoimella on merkittävä ja kokonaisvaltaisesti tuottoon vaikuttava asema, on lemmikkieläintarvikeala. Alan tavarantoimittajien kansainvälisesti laaja hajautuminen, ja Suomen paikallisten markkinoiden väistämättömät rajoitteet tekevät lemmikkieläintarvikkeiden hankinnan pääosin ja tapauksittain jopa yksinomaan mahdolliseksi maan rajojen ulkopuolelta.
Tämä rakentava, kvalitatiivinen ja teorialäheinen, käytännön esimerkillä varustettu tutkielma on tarkoitettu tarjoamaan lukijoilleen laajemman ja kokonaisvaltaisemman teoreettisen esittelyn kansainvälisestä hankintatoimesta ja sen soveltamisesta lemmikkieläinalan tuotteisiin. Pääasiallisina tiedonlähteinä on käytetty sekä kirjoitettua materiaalia, kuten internetjulkaisuja, lehtiartikkeleita, oppikirjoja ja muuta ammattialan kirjallisuutta, että myös osallistuvaa havainnointia ja lemmikkieläintarvikkeiden hankinnan alalla markkinointipäällikkönä ja ostajana kertynyttä henkilökohtaista työkokemusta ja osaamista.
Suomessa lemmikkien kasvavan määrän ja liitännäisten tuotteiden selkeästi kasvavan kysynnän vuoksi olisi aiheellista tutkia lisää paikallisten kuluttajamarkkinoiden kasvupotentiaalia. Koska lemmikkieläintarvikealan odotetaan edelleen lama-ajasta huolimatta kehittyvän vakaasti, voidaan ehdottaa jatkotoimenpiteinä kahta mahdollista tutkimussuuntausta.