Foreign degree students of UAS Seinäjoki Business School: : Motives for choosing Finland and UAS Seinäjoki
Kontinen, Ville (2011)
Kontinen, Ville
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110702
Tiivistelmä
Tämä ulkomaalaisia
tutkinto-opiskelijoita koskeva kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin SeAMK Liiketoiminnan toimeksiannosta. Tarkoituksena oli selvittää miten ja miksi tutkittavat henkilöt olivat päätyneet Seinäjoen ammattikorkeakouluun, ja mistä tieto tästä korkeakoulusta oli alun perin saatu.
Tutkimus katsottiin ajankohtaiseksi Etelä-Pohjanmaan alueen
kansainvälistymiskehityksen luoman tarpeen vuoksi. Seinäjoen
ammattikorkeakoulun haasteena on houkutella enemmän motivoituneita hakijoita juuri niiltä maailman alueilta, joihin Etelä-Pohjanmaan yrityksillä eniten on kytköksiä. Siksi on ensin tiedettävä, miksi nykyiset ulkomaalaiset ovat valinneet Suomen ja Seinäjoen opiskelupaikakseen. Oletettiin, että SeAMK Liiketoiminnan nykyisiä ulkomaisia tutkinto-opiskelijoita tutkimalla löydetään sellaisia päätöksiin
vaikuttavia tekijöitä, joilla motivoituneita ulkomaalaisia saadaan tulevaisuudessa kiinnostumaan Seinäjoen alueesta ja sen ammattikorkeakoulusta.
Haastattelemalla tutkinto-opiskelijoilta kysyttiin Suomeen ja Seinäjoen ammattikorkeakouluun tulon syitä, sekä kartoitettiin tiedonlähteitä. Tuloksista havaittiin, että Suomeen tultiin pääasiassa sosioekonomisista syistä (ilmainen
koulutus, lähtömaan elinolot), toiseksi vaikuttavin syy olivat läheisten suositukset, ja kolmanneksi mielletty kuva paremmista kouluttautumismahdollisuuksista ja uranäkymistä. Valinta koskien Seinäjoen ammattikorkeakoulua oli yksiselitteisempi: lähes jokainen oli valinnut korkeakoulun satunnaisesti heille tarjotusta Suomen korkeakoulujen listasta. Seinäjoen ammattikorkeakoululla ei siis tiedettävästi ole mitään erityistä vetovoimatekijää Suomen ulkopuolella, eikä korkeakoulusta juurikaan tiedetty mitään ennen hakuprosessia.
Lopuksi haastateltavilta kysyttiin vielä millainen korkeakoulumarkkinointi voisi toimia heidän kotimaassaan. Myös ajatukset Suomeen jäämisestä opiskelujen jälkeen kartoitettiin.
tutkinto-opiskelijoita koskeva kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin SeAMK Liiketoiminnan toimeksiannosta. Tarkoituksena oli selvittää miten ja miksi tutkittavat henkilöt olivat päätyneet Seinäjoen ammattikorkeakouluun, ja mistä tieto tästä korkeakoulusta oli alun perin saatu.
Tutkimus katsottiin ajankohtaiseksi Etelä-Pohjanmaan alueen
kansainvälistymiskehityksen luoman tarpeen vuoksi. Seinäjoen
ammattikorkeakoulun haasteena on houkutella enemmän motivoituneita hakijoita juuri niiltä maailman alueilta, joihin Etelä-Pohjanmaan yrityksillä eniten on kytköksiä. Siksi on ensin tiedettävä, miksi nykyiset ulkomaalaiset ovat valinneet Suomen ja Seinäjoen opiskelupaikakseen. Oletettiin, että SeAMK Liiketoiminnan nykyisiä ulkomaisia tutkinto-opiskelijoita tutkimalla löydetään sellaisia päätöksiin
vaikuttavia tekijöitä, joilla motivoituneita ulkomaalaisia saadaan tulevaisuudessa kiinnostumaan Seinäjoen alueesta ja sen ammattikorkeakoulusta.
Haastattelemalla tutkinto-opiskelijoilta kysyttiin Suomeen ja Seinäjoen ammattikorkeakouluun tulon syitä, sekä kartoitettiin tiedonlähteitä. Tuloksista havaittiin, että Suomeen tultiin pääasiassa sosioekonomisista syistä (ilmainen
koulutus, lähtömaan elinolot), toiseksi vaikuttavin syy olivat läheisten suositukset, ja kolmanneksi mielletty kuva paremmista kouluttautumismahdollisuuksista ja uranäkymistä. Valinta koskien Seinäjoen ammattikorkeakoulua oli yksiselitteisempi: lähes jokainen oli valinnut korkeakoulun satunnaisesti heille tarjotusta Suomen korkeakoulujen listasta. Seinäjoen ammattikorkeakoululla ei siis tiedettävästi ole mitään erityistä vetovoimatekijää Suomen ulkopuolella, eikä korkeakoulusta juurikaan tiedetty mitään ennen hakuprosessia.
Lopuksi haastateltavilta kysyttiin vielä millainen korkeakoulumarkkinointi voisi toimia heidän kotimaassaan. Myös ajatukset Suomeen jäämisestä opiskelujen jälkeen kartoitettiin.