Hakukoneoptimoinnin huomioiminen osana internetsivuston visuaalista suunnittelua : Case: Lightway Oy
Kirjavainen, Helmi (2011)
Kirjavainen, Helmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711378
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toiminnallisena osana oli suunnitella yritysilme Lightway Oy:lle. Lightway Oy kehittää uudenlaista menetelmää lentämiseen, asumiseen ja uusiutuvan energia tuottamiseen. Osana yritysilmettä luotavan internetsivuston tarkoituksena olisi saada yritykselle lisää yhteistyökumppaneita ja rahoittajia. Siksi hakukoneoptimointi nousee suureen rooliin sekä toiminnallisessa että kirjallisessa osassa opinnäytetyötäni. Opinnäytetyöni kirjallisessa osassa perehdyn hakukoneoptimointiin graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Kirjallisen työni tavoitteena on selvittää, miten hakukoneoptimointi tulee huomioida web-suunnittelussa ja erityisesti mitä rajoitteita se asettaa visuaaliselle suunnittelulle.
Työn tavoitteena on myös olla selkeä ja havainnollinen opas niille graafisen suunnittelun opiskelijoille, jotka kokevat hakukoneoptimoinnin haastavaksi, mutta haluavat tietää siitä lisää. Työni rakenne on suunniteltu niin, että teorian rinnalla tarkastelen Lightway Oy:n internetsivustolle tekemiäni ratkaisuja, jotka toimivat myös teoriaa havainnollistavina käytännön esimerkkeinä.
Internetsivusto toteutetaan WordPress-julkaisujärjestelmällä. Työssäni tarkastelen lyhyesti myös julkaisujärjestelmän käyttöä internetsivuston luomiseen sekä sitä, miten hakukoneoptimointia voidaan tehdä valmiiseen sivustopohjaan.
Opinnäytetyöni toiminnallisen osan, eli yritysilmeen, valmistuttua on myös tarkoitus seurata internetsivuston kävijämääriä. Teen kävijämäärien seurannasta suunnitelman, joka toteutetaan internetsivuston valmistuttua. Kävijämäärien seurannan tuloksista nähdään myöhemmin olivatko yritysilme ja hakukoneoptimointi onnistuneet. Tulosten pohjalta voin tehdä mahdolliset korjaukset sivustolle.
Työn tavoitteena on myös olla selkeä ja havainnollinen opas niille graafisen suunnittelun opiskelijoille, jotka kokevat hakukoneoptimoinnin haastavaksi, mutta haluavat tietää siitä lisää. Työni rakenne on suunniteltu niin, että teorian rinnalla tarkastelen Lightway Oy:n internetsivustolle tekemiäni ratkaisuja, jotka toimivat myös teoriaa havainnollistavina käytännön esimerkkeinä.
Internetsivusto toteutetaan WordPress-julkaisujärjestelmällä. Työssäni tarkastelen lyhyesti myös julkaisujärjestelmän käyttöä internetsivuston luomiseen sekä sitä, miten hakukoneoptimointia voidaan tehdä valmiiseen sivustopohjaan.
Opinnäytetyöni toiminnallisen osan, eli yritysilmeen, valmistuttua on myös tarkoitus seurata internetsivuston kävijämääriä. Teen kävijämäärien seurannasta suunnitelman, joka toteutetaan internetsivuston valmistuttua. Kävijämäärien seurannan tuloksista nähdään myöhemmin olivatko yritysilme ja hakukoneoptimointi onnistuneet. Tulosten pohjalta voin tehdä mahdolliset korjaukset sivustolle.